Istoria uitată a maşinilor Velorex din Cehoslovacia de cândva, cu motor de Jawa şi caroserie de vinil
27 Iunie 2023, 19:22 Redacţia PiataAuto.md
Maşinile cu trei roţi sunt adesea considerate o specialitate a britanicilor, care aveau şi Morgan 3 Wheeler, şi Reliant Robin şi alte câteva modele la fel de bizare. Dar adevărul e că în lume au mai existat mai multe încercări de a crea maşini cu 3 roţi, iar una din cele mai uitate asemenea istorii le aparţine celor de la Velorex, din Cehoslovacia de cândva.
Maşina asta s-a produs între anii 1951 şi 1971 şi e atât de bizară în inginerie, încât are multe soluţii aplicate într-o combinaţie prezentă doar pe ea. Istoria acestor maşini a pornit în perioada interbelică, când doi fraţi Stransky, deţinători ai unui atelier de biciclete, şi-au dorit că creeze o maşină mai simplă şi mai ieftină cu formula de 3 roţi a modelului britanic Morgan 3 Wheeler. Munca de concepere a maşinii a început în 1936, dar niciun exemplar n-a fost construit până la începutul războiului. Abia în 1943 a apărut primul prototip, numit Oskar, care era un soi de abreviere a unui cărucior cu axe.
În 1945 cei doi fraţi au construit prima partidă de maşini în prima lor iteraţie, echipate cu motoare mici de la motociclete Jawa, de 250 cm cubi, apoi şi de CZ, de 175 cm cubi. Cel mai impresionant lucru era că maşina avea o caroserie tubulară simplă, pe care era trasată un soi de piele artificială, vinil, care-i dădea forma de maşină, dar în esenţă nu oferea nicio protecţie.
Producţia primei ipostaze nu a durat foarte mult. În 1951, cei 6 muncitori ai companiei au fost încorporaţi într-o altă fabrică mică, numită Velorex. Producţia a continuat acolo, iar între timp se lucra la noi modele. În 1954, însă, unul din fraţi a decedat testând un prototip, când a suferit un accident cu acesta. Aşa cum spuneam, Velorex nu avea nimic în comun cu siguranţa.
Între timp, a fost lansată şi versiunea care a fost cea mai populară şi a devenit sinonim cu numele Velorex, 16/350. Ea făcea uz de un motor Jawa în doi timpi, de 350 cm cubi, care ne poate fi cunoscut multora dintre noi de pe modelele Jawa 350, atât cele clasice, cât şi cele mai moderne. A fost şi cea mai puternică versiune, beneficiind de 16 CP din motorul său răcit cu aer, şi putea atinge 85 km/h.
Maşinuţa cântărea doar 310 kg masă proprie şi avea o masă totală de 500 kg. Roţile erau de motocicletă, la fel ca şi motorul şi era nevoie de un permis de motocicletă pentru a o conduce. Maşina avea 2 locuri, 3,1 metri lungime, 1,4 metri lăţime şi doar 1,24 metri înălţime.
Maşinuţa a devenit repede una îndrăgită în Cehoslovacia, chiar dacă era bizară. Faptul că primise un motor de Jawa o făcea şi mai îndrăgită, fiind percepută ca un produs accesibil, autohton, Velorex mai fiind şi cumva gândit din start să poată fi folosit de persoane cu dizabilităţi locomotorii. Asta îl făcea şi mai accesibil tuturor.
Iar colaborarea cu Jawa a fost atât de strânsă, încât atunci când URSS le ceruse celor de la Jawa să producă motociclete cu ataş pentru ei, Jawa i-a rugat pe cei de la Velorex să producă acest ataşe pentru modelele Jawa. Aşa că şi azi, formula originală a unei motociclete Jawa cu ataş presupune prezenţa unui ataş Velorex.
Maşinile cu 3 roţi Velorex au devenit răspândite în mai multe ţări, în speciale cele din estul Europei. Câteva au ajuns şi în Asia, ocazional. Cei de la Velorex, încurajaţi de succesul lor, au încercat să producă şi un automobil cu 4 roţi, care amintea de Trabant, dar acesta nu a fost primit de public la fel de călduros, chiar dacă avea acelaşi motor de 350 cm cubi de Jawa. Doar 1.380 de asemenea maşini au fost produse în Istorie.
Foto: Automobilul Velorex cu 4 roţi
Velorex-uri cu 3 roţi, însă, au fost produse mult mai multe, în versiunea cea mai populară fiind asamblate peste 12 mii exemplare, şi peste 15 mii în total. Astăzi există în continuare o mare pasiune pentru aceste maşini bizare în Cehia şi Slovacia, existând mai multe cluburi dedicate lor şi ducându-se evidenţa tuturor exemplarelor rămase mobile şi bine păstrate.
Iar compania Velorex are un succesor şi în zilele noastre, doar că ea nu mai produce maşini cu 3 roţi, ci ataşe de motociclete! Şi vorbim de ataşe atât pentru modele clasice, inclusiv Jawa sau alte modelele de demult, cât şi de modele mai moderne, pentru motocicliştii care şi-ar dori un model cu ataş, dar nu vor să aleagă un Ural din fabrică, ci o motocicletă mult mai interesantă, pe care să o combine singuri cu ataşul dorit.
Iar maşinile cu 3 roţi Velorex, deşi se bucură de o pasiune frenetică, au rămas a fi accesibile în achiziţie. Cele mai bine păstrate nu depăşesc de obicei 4-5 mii euro în preţ de achiziţie.