Ford pierde câte 23 mii dolari pentru fiecare maşină electrică pe care o produce în prezent
31 Iulie 2023, 16:11 Redacţia PiataAuto.md
În timp ce Tesla raportează o creştere excepţională a vânzărilor în trimestrul 2 al anului 2023, apropiindu-se de jumătate de milion de maşini electrice vândute în 3 luni, cu un profit substanţial, rezultatele celor de la Ford pentru aceeaşi perioadă indică o situaţia incredibilă, în care producătorul continuă să genereze pierderi de 23 mii dolari pentru fiecare maşină electrică vândută. Paradoxal, dar Ford face profit din celelalte vânzări, însă continuă să genereze pierderi uriaşe în divizia sa de maşini electrice.
Astfel, doar în trimestrul 2 pierderile diviziei de maşini electrice Ford, numită Model e, au însumat 1,08 miliarde de dolari, iar prognozele pierderilor pentru întregul an au fost revizuite de la 3 miliarde la 4,5 miliarde. În lunile aprilie-iunie, Ford a vândut doar 47 mii de maşini electrice la nivel global, cifra de vânzări scăzând uşor, însă cifra totală de încasări a crescut, datorită modelelor mai scumpe vândute. Totuşi, o aritmetică simplă, în împărţirea celor 1,08 miliarde de dolari la 47 mii automobile electrice vândute, ne dă un rezultat de aproximativ 23 mii dolari pierderi pentru fiecare maşină electrică pe care producător o vinde, în medie, la nivel global, aici fiind incluse şi maşinile din Europa.
Ford mai spune că cifra de vânzări putea fi mai mare, dar au avut loc reorganizări de producţie pentru Mustang Mach-E, care s-a văzut într-o creştere substanţială de vânzări în iunie pentru acest model şi care se vor vedea în rezultatele anuale.
Totodată, Ford spune că pierderile mari sunt generate de faptul că producţia sa de maşini electrice încă n-a ajuns la minimul de profitabilitate. Ford a calculat că trebuie să producă şi să vândă minim 100.000 de maşini electrice per trimestru pentru a ieşi din zona pierderilor şi a trece pe profit cu divizia Ford Model e. Planurile iniţiale arătau că în acest an se vor atinge vânzări de 600 mii maşini electrice ale Ford, însă acum Ford a amânat acest pronostic pentru anul viitor, întrucât în 2023 cel mai probabil nu va depăşi 210 mii maşini electrice, în vânzări pe întregul an. Dacă e să comparăm cu aproape 500.000 maşini vândute de Tesla doar în 3 luni, e o diferenţă uriaşă deocamdată între cei doi producători.
Per total, însă, Ford o duce foarte bine şi poate susţine aceste pierderi cauzate de maşinile electrice. Divizia sa de maşini convenţionale şi hibride a generat 4,9 miliarde de dolari profit în trimestrul 2, iar cea de flote comerciale — încă 3,7 miliarde. Aceste două divizii au şi putut acoperi cele 1,08 miliarde pierderi de la electrice. Ford spune că nu renunţă la planurile sale de electrificare, pentru că, atunci când vânzările vor trece de punctul critic, acestea vor fi la fel de profitabile pentru companie ca şi cele cu combustie. Şi întrucât probabil nimeni nu are o istorie atât de lungă ca Ford în calculele de economie la scară mare şi producţie industrială eficientă, putem conta pe faptul că cei de la Ford ştiu ce fac şi acceptă cu bună ştiinţă că fiecare vânzare de maşină electrică nouă le generează pierderi.