Moldova vrea să introducă taxarea anuală per kilogram a automobilelor electrice

1 Iulie 2023, 09:27
Redacţia PiataAuto.md
În prezent, de mai mulţi ani încoace, automobilele electrice sunt complet scutite de taxa de drum anuală în Republica Moldova, aceasta fiind una din metodele de stimulare a şoferilor pentru trecerea la transport electric, fără emisii locale. Astfel, dacă toţi proprietarii de maşini cu ardere internă achită anual o taxă de drum calculată în baza capacităţii cilindrice a motorului, cei cu maşini electrice erau scutiţi complet de ea. Însă, în proiectul de politică bugetar-fiscală, examinat ieri în parlamentul Republicii Moldova se conţine o prevedere de a institui taxa de drum pentru maşinile electrice. Şi pentru că acestea n-au capacitate cilindrică drept bază de calcul, autorii legii au inclus taxarea per kilogram drept referinţă, iar cifrele sunt îngrijorător de mari!
În prezent, la un motor cu ardere internă de până la 2.000 cm cubi, taxa de drum e de 0,60 lei/cm3, iar la unul de la 2.001 la 3.000 cm cubi — taxa de drum e de 0,90 lei/cm3. Asta înseamnă că o maşină cu motor de 1,6 litri achită anual circa 960 lei (cca 48 euro), una cu motor de 2,0 litri — până la 1,200 lei (cca 60 euro), iar una cu motor de 3,0 litri — până la 2,700 lei (circa 135 euro).
Noua prevedere de taxare a maşinilor electrice, inclusă în politica bugetar fiscală şi discutată ieri în parlament, prevede că maşinile electrice vor fi taxate per kilogram, iar masa vizată va fi cea totală, nu masa proprie, deci masa teoretică maximă, cu tot cu sarcina utilă de la bord, nu masa automobilului gol.

Iată care ar urma să fie categoriile de taxare pentru maşinile electrice în Moldova şi mărimea taxei de drum per kilogram, în funcţie de categoria masei totale a autoturismului:

1. Până la 1.500 kg — 0,60 lei/kg
2. Între 1.501 şi 2.500 kg — 0,90 lei/kg
3. Între 2.501 şi 3.500 kg — 1,20 lei/kg
4. Între 3,501 şi 4.500 kg — 1,50 lei/kg
5. Peste 4,500 kg — 1,80 lei/kg.
Ce înseamnă asta efectiv? Maşinile electrice cu masă totală mai mică de 1.500 kg nu prea există în lume, decât cele micro, cum ar fi Citroen Ami sau Microlino, dar ele se clasifică în multe ţări de cvadriciclu. Deci prima categorie din tabel e irelevantă pentru majoritatea proprietarilor.

Categoria a doua e relevantă pentru mai mulţi. Un banal Nissan Leaf, de exemplu, una din cele mai accesibile maşini electrice, cântăreşte până la 1.995 kg masă totală (1.580 kg masă proprie). La 0,90 lei/kg, cele 1,995 kg vor fi taxate cu 1.795,50 lei anual, deşi maşina e una din clasa lui VW Golf. Pentru comparaţie, un VW Golf cu motor 1,4 TSI ar fi taxat cu 840 lei! Deci, proprietarul unei maşini electrice din aceeaşi clasă va plăti mai mult decât dublu taxă anuală decât proprietarul unui VW Golf cu motor cu benzină!
Să luăm drept exemplu a câteva sedanuri ca Tesla Model 3 sau Hyundai Ioniq 6 şi BMW i4. La Tesla, în funcţie de motorizări şi baterie, masa totală ajunge până la 2.300 kg. La Hyundai Ioniq 6 masa totală ajunge la 2.520 kg pentru cea mai grea versiune, dar există şi versiuni de sub 2.500 kg. La BMW i4 masa totală ajunge la 2.605 kg. Da, sunt cifre mari, pentru că vorbim de masă totală, cu tot cu sarcina la bord, masa proprie fiind cu vreo 400-500 kg mai mică în toate cazuri. Şi nu e un secret că maşinile electrice sunt mai grele, pentru că au baterii mari. Cât ar costa taxa de drum pentru ele? Ei bine, iată calculele:

1. Tesla Model 3 — 2.300 kg x 0,90 lei/kg = 2.070 lei
2. Hyundai Ioniq 6 versiune sub 2.500 kg = 2,470 kg x 0,90 lei/kg = 2,223 lei
3. Hyundai Ioniq 6, versiune peste 2.500 kg = 2,520 kg x 1,20 lei/kg = 3,024 lei
4. BMW i4 — 2,605 kg x 1,20 lei.kg = 3,126 lei.
Pentru comparaţie, un sedan comparabil cu motor de 1,6 litri ar achita 960 lei, unul cu 2,0 litri — 1,200 lei, iar unul cu motor 3,0 litri turbo super puternic ar achita 2,700 lei. Deci, practic întotdeauna cei cu maşini electrice vor achita mai mult, de cele mai multe ori dublu sau mai la o diferenţă mai mare.
Cifrele sunt şi mai mari dacă vorbim de SUV-uri, pentru că acolo greutăţile sunt şi mai mari. O Skoda Enyaq cântărelşte până la 2.610 kg, o Tesla Model Y — 2.520 kg, Mercedes EQE SUV — 3.095 kg, iar BMW iX are 3.145 kg masă totală. Astfel, taxa anuală de drum pentru aceste maşini electrice va fi următoarea:

1. Tesla Model Y — 2.520 kg x 1,20 lei/kg = 3,024 lei
2. Skoda Enyaq — 2.610 kg x 1,20 lei/kg = 3.132 lei
3. Mercedes EQE SUV — 3.096 kg x 1,20 lei/kg = 3.714 lei
4. BMW iX — 3.145 kg x 1,20 lei/kg = 3.774 lei
Iar maşini mai grele, precum Rivian sau Hummer EV, ar fi taxate deja în categoriile următoare.

Amintim, aceste prevederi legislative vor intra în vigoare doar dacă ele vor fi votate în această formă în parlament, acum având loc etapa de examinare a acestui proiect de lege. Ieri unul din deputaţi, Dorian Istratii, s-a arătat deja indignat de aceste prevederi şi i-a solicitat explicaţii ministrei de finanţe, aceasta menţionând că intenţia a fost să se asigure echitate fiscală pentru toţi, întrucât şi maşinile electrice folosesc aceleaşi drumuri şi marcaje, ca şi celelalte automobile.
Rămâne să urmărim dacă acest proiect va suferi modificări până la votare sau dacă va intra în vigoare în asemenea mod. Spune ce crezi în comentarii, ar trebui introdusă o asemenea taxare per kilogram a maşinilor electrice în Moldova, sau dimpotrivă, crezi că ideea nu e binevenită?
0
4,498
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!