Scania a lansat două motoare noi de camioane, care folosesc biogaz în combustie şi oferă 1800 km autonomie

9 Decembrie 2023, 12:44
Redacţia PiataAuto.md
Scania a lansat două motoare noi pentru camioanele sale mari, din clasa de 40 de tone masă totală, care folosesc biogaz pentru combustie, oferă 1.800 km autonomie în varianta cu cel mai mare rezervor şi fac toate astea în timp ce asigură, teoretic, zero emisii noi de CO2.
Secretul emisiilor nule e în tipul de combustibil, bineînţeles. Scania a decis să ne amintească tuturor că nu doar combustibilii sintetici pot să ofere principiul prin care captează CO2 în faza de producţie, apoi eliberează acelaşi CO2 în faza de combustie, fără a adăuga nimic în pus. Combustibilii sintetici, despre care se vorbeşte tot mai mult în ultimul timp, sunt produşi industrial prin captare CO2, apoi pe baza reacţiilor cu apa, obţinându-se compuşi noi din atomii de carbon şi hidrogen, iar în proces consumându-se electricitate generată din surse regenerabile. Teoretic, prin asemenea procese poate fi fabricată benzina, metanolul, amoniacul şi chiar gazul metan, identic cu gazul natural extras din pământ, iar finlandezii construiesc deja o fabrică imensă de producţie sintetică a metanului. Ceea ce face acum Scania, prin lansarea motoarelor cu biogaz, e să ne amintească că şi demult cunoscutul biogaz are aceleaşi proprietăţi, de a avea zero adiţii de CO2 în ciclul total, întrucât eliberează în atmosferă dioxidul de carbon care a fost extras primar din aer.
Foto: Fabrică de producţie a biogazului

Cea mai mare parte a biogazului o formează tot gazul metan CH4, doar că biogazul e produs cel mai des cu ajutorul microorganismelor, care participă la o parte din descompunerea gunoiului municipal, apelor uzate din sistemelor de canalizare, a deşeurilor din agricultură, a deşeurilor alimentare, etc. Aceste bacterii metanogene produc metanul ca un produs auxiliar din metabolismul lor, captând CO2 din aer, folosind şi hidrogenul rezultat din tot soiul de procese de fermentare, formând astfel apa şi gazul metan. Acestea ajută astfel la procesarea deşeurilor, pe de o parte, dar totodată şi producţia de biogaz, cu o mare compoziţie de metan în el. În unele aplicaţii, biogazul poate fi folosit în forma sa iniţială, alteori se mai trece prin procese industriale de purificare a acestuia de CO2 şi se ajunge la o compoziţie apropiată de gazul metan obişnuit, fiind lăsaţi doar compuşi care nu afectează combustia şi emisiile şi extragerea cărora ar fiprea energofagă.
Desigur, există procese industriale mari, care pot folosi plante special crescute cu scopul de a ajunge în producţia de biogaz în final, iar în acest caz emisiile CO2 finale vor fi tot zero, datorită CO2-ului extras de acele plante în procesul lor şi apoi de bacterii la producţie. Doar că în acest caz apare efectul de folosire improprie a suprafeţelor de teren agricol pentru producţia combustibilului, efect care e nedorit şi tinde a fi limitat în ultimii ani, tocmai de asta şi biogazul a dispărut cumva în umbră în ultimii cel puţin 5 ani. Scania e convinsă, însă, că dacă biogazul e produs preponderent din deşeuri cu bacterii, fără a afecta terenurile arabile, atunci acesta e una din soluţiile de energie regenerabilă care poate fi uşor implementată, inclusiv pe camioane, fără limitările date de camioanele cu baterii electrice.
Tocmai de asta, deşi are camioane electrice în gamă şi a construit o nouă fabrică de baterii pentru ele, care va produce baterii ce rezistă 1,5 milioane km, Scania menţionează că noile motoare pe biogaz pot oferi o autonomie de până la 1.800 km, cu un camion complet încărcat la 40 de tone.
Noile motoare Scania sunt de 6 cilindri ambele, şi au o cilindree de 12,7 litri. Unul din ele livrează 420 CP şi 2.100 Nm, iar celălalt — 460 CP şi 2.300 Nm. Scania menţionează că reţeaua de alimentare cu biogaz e suficient de răspândită, şi e în creştere, pentru a fi viabilă în multe regiuni.
Dezvoltarea noilor motoare nu a fost o mare problemă pentru Scania, întrucât producătorul suedez avea deja camioane cu motorizări pe gaz, pe care le vinde în regiuni precum America de Sud, unde preţul la gaz permitea exploatarea lor ca alternativă la cele diesel. În regiunile noastre, însă, camioanele sunt adaptate la rularea pe biogaz, iar unii transportatori ar putea fi interesaţi în asemenea soluţii de transport dacă au acces la acest tip de combustibil, putând spune în final că operează camioane care emit zero cantităţi noi de CO2 în atmosferă.
0
2,798
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!