Şi producătorul chinez Chery e în căutarea unui loc pentru o nouă fabrică în Europa, iar Italia vrea să-l atragă
15 Martie 2024, 14:15 Redacţia PiataAuto.md
După cum spuneam acum câteva zile, perspectiva taxelor mai mari de import pentru maşinile electrice chinezeşti, care se aşteaptă a fi impuse începând cu luna iulie de Comisia Europeană, i-a determinat pe producătorii chinezi să-şi accelereze planurile de prezenţă în Europa prin fabrici de asamblare locală a maşinilor. Comisia Europeană a anunţat că ancheta sa a găsit dovezi de subvenţionare neloială a acestor din partea statului chinez, iar de aici încolo e aşteptată introducerea de taxe mari de import, chiar dacă de curând au apărut şi unele voci, precum cea a şefului Mercedes, care spune că UE n-ar trebui să facă asta, ci dimpotrivă, să reducă şi taxele actuale. Ei bine, producătorii chinezi nu stau să aştepte momentul culminant, dar au început deja să caute locuri pentru fabricile lor în Europa.
Într-un articol de zilele trecute, scriam că cei de la Stellantis discută chinezii pentru a le fabrica ei maşini la fabricile lor din Italia care funcţionează la capacitate redusă. Totodată, mai scriam că şi finlandezii de la Valmet Automotive duc lipsă de comenzi pentru fabrica lor şi au anunţat că sunt deschişi pentru colaborări cu chinezii. Acum aflăm că şi producătorul chinez Chery e în căutarea locului potrivit pentru o fabrică europeană, iar presa italiană a aflat că ministrul italian al industriei, Adolfo Urso, e deja în discuţii intense cu cei de la Chery pentru a-i convinge să vină în Italia.
Guvernul italian are o mare problemă în producţia tot mai mică de maşini de pe teritoriul Italiei. Dacă mai mulţi ani în urmă Italia producea 1,0-1,3 milioane de maşini pe an, în anul 2023 fabricile din ţară n-ar produs nici 800.000 maşini. Asta se întâmplă şi pentru că Stellantis, singurul producător din ţară şi deţinător al unui portofoliu mare de mărci, inclusiv americane, nu mai are atât de multe modele populare, care să se producă în Italia, dar şi pentru că unele modele mai importante sunt produse în alte părţi. Ministerul industriei din Italia le-a cerut celor de la Stellantis să facă tot ce pot pentru a readuce producţia la minim 1 milion de maşini pe an, pentru că e cât se poate de clar că mai puţine maşini fabricate va însemna în final închideri de fabrici şi concedieri, pe care guvernul italian nu şi le doreşte.
Cei de la Stellantis încearcă să acopere diferenţa de vreo 150.000-200.000 de maşini prin negocierile cu chinezii, vrând să producă maşini pentru aceştia în bază de contract. În paralel, însă, guvernul italian a înţeles că nu e foarte sănătoasă situaţia când un singur producător e monopolist în tot ce ţine e fabricile mari, aşa că încearcă să aducă şi alţi producători în ţară. Acum câteva săptămâni se zvonea că Italienii l-au invitat pe Elon Musk pentru a-l convinge să construiască o fabrică în Italia, dar această idee are aproape zero şanse să devină realitate, or, Tesla încă nu funcţionează la capacitate maximă la fabrica din Berlin în Europa, iar distribuţia fabricilor sale e mai degrabă pe continente diferite. Şi pentru că Tesla nu s-a lăsată convinsă, probabil, italieni au trebuit să discute şi cu chinezi, iar discuţiile cele mai avansate sunt cu Chery.
Producătorul chinez are un întreg portofoliu de mărci relativ nou create, iar două dintre acestea — Omoda şi Jaecoo — se lansează în Europa. Nu toate vor fi electrice iniţial, ceea ce face folosirea unor fabrici mai vechi din Italia o soluţie mai uşor de implementat. Însă, pentru că nici Chery nu vrea să pară dependent în negocierile cu Italia, chinezii au confirmat că discută cu italienii, dar au spus că şi Spania e o altă opţiune analizată.
În fine, deocamdată BYD rămâne producătorul chinez cu cele mai mari ambiţii de cucerire a pieţei europene până la poziţii de lider. Aceştia nu doar că au un departament de design condus de un german fost designer la Audi şi Lamborghini, nu doar că au oficii R&D în Europa deja funcţionale, ci şi demarează deja construcţia unei fabrici de la zero în Ungaria, la Debreţin, aproape de hotarul cu România, unde vor pune la punct procese ultra-eficiente de fabricare. În cazul BYD, nu e doar o soluţie tactică de moment pentru conformare la nişte taxe, ci o strategie de termen lung de a cuceri piaţă şi a se instala cu rădăcini profunde în Europa.