UE anunţă că are dovezi că producătorii chinezi de maşini electrice au primit plăţi directe şi subvenţii de stat

7 Martie 2024, 10:43
Redacţia PiataAuto.md
Uniunea Europeană anunţase încă în toamna anului trecut că va investiga suspiciunile de concurenţă neloială din partea producătorilor chinezi de maşini electrice pe piaţa europeană, în raport cu ceilalţi producători şi spunea că e posibil ca rezultatele investigaţiei să ducă la o posibilă introducere de taxare suplimentară pentru maşinile electrice din China, pentru a readuce concurenţa în condiţii echivalente. Acum UE a anunţat că are dovezi că producătorii chinezi au fost susţinuţi masiv de stat prin subvenţii şi plăţi directe, aceştia fiind astfel avantajaţi faţă de producătorii de alte părţi ale lumii şi reuşind să vină pe piaţă cu preţuri mai mici ale produselor lor, odată ce dezvoltarea de produse le-a fost finanţată de stat.
Anunţul a fost făcut de Comisia Europeană, care spune că investigaţia a adunat dovezi documentare ale plăţilor şi subvenţiilor menţionate mai sus. Mai mult ca atât, anchetatorii UE au constat şi forme ascunse de subvenţionare din partea statului chinez pentru producătorii si de maşini electrice, cum ar fi necolectarea de impozite şi graţierea periodică a acestora, iar banii care ar fi plătiţi la stat rămâneau în conturile companiilor. Oficial, nu era o plată sau o subvenţie, însă de facto era un element de susţinere financiară majoră. De asemenea, multe servicii guvernamentale necesare dezvoltării de modele, sau resurse gestionate de stat erau oferite companiilor producătoare de maşini la un cost simbolic, cu mult sub orice remunerare adecvată, şi asta ajutând producătorii să-şi minimizeze costurile de dezvoltare.
Analiza a constatat şi o creştere bruscă a importurilor din China în UE după ce ancheta a fost demarată, doar în perioada octombrie 2023 — ianuarie 2024 importându-se 177.839 maşini electrice chineze în UE, fapt datorat şi cererii mai mari pentru ele în condiţiile unui preţ mai mic, dar şi unei posibile intenţii de a face stocuri înainte de introducerea de taxe de import. Documentul mai precizează în ritmul anual importurile de maşini electrice din China în UE s-ar apropia deja de jumătate de milion de maşini electrice anual.
În UE, în 2023 s-au vândut în total 10,5 milioane de maşini, iar 14,6% dintre ele au fost electrice cu baterii, deci asta înseamnă cam 1,53 milioane de maşini electrice ca mărime totală a pieţei de electrice din UE. Proiecţiile documentului că maşinile electrice din China s-ar apropia de jumătate de milion înseamnă că ele ar putea ocupa foarte curând 1/3 din piaţa de maşini electrice din UE şi ar face-o, evident, reducând cota de piaţă de la alţi producători.
Foto: Structura vânzărilor de maşini noi în 2023 în UE, după tipul de motorizări

Într-o analiză suplimentară a celor de la Bloomberg, care a analizat datele din ultimii ani, până în octombrie 2023, se arată că piaţa UE e deosebit de importantă pentru producătorii chinezi de maşini electrice. Aceştia vând volume imense pe piaţa internă, însă la export cifrele sunt semnificativ mai mici, iar UE e piaţa unde se vând o treime din maşini electrice chinezeşti exportate. Deci, piaţa UE e deosebit de importantă pentru aceşti producători din China.
Foto: Cota UE din totalul exporturilor de maşini electrice din China ajunge la 1/3

Concluzia raportului Comisiei Europene e una absolut clară şi fără echivoc — dovezi de subvenţionare şi susţinere nejustificată există, ceea ce generează concurenţă neloială, care va afecta producătorii europeni. Prin urmare, sunt întrunite condiţiile de a solicita introducerea de taxe adiţionale de import, care ar putea intra în vigoare din luna iulie a acestui an. Se analizează chiar opţiunea de a introduce taxe retroactiv, pentru maşinile importate anterior dăţii introducerii de taxe, dar aici încă mai trebuie căutate mecanisme legale de a face asta.
Foto: BYD Dolphin, fotografiat în peisajele Spaniei rurale

Aşadar, putem concluziona aproape sigur că în scurt timp vor urma taxe de import impuse maşinilor electrice provenite din China pe piaţa UE. Iar producătorii chinezi par să fi ştiut că investigaţia UE le va descoperi subvenţiile şi se pregătesc deja de ocolirea acestor taxe, prin fabrici construite pe teritoriul UE — BYD a demarat deja proiectarea fabricii sale din Ungaria, iar MG e în discuţii cu italienii pentru a folosi foste fabrici sau actuale ale grupului Fiat pentru a-şi fabrica maşinile în UE şi a avea astfel ştanţat pe ele sintagma „Made in EU”. Aici ar trebui să depindă în mod normal de câte din componentele dintr-o maşină vin tot din China, însă, dacă se merge prea departe cu tarifarea, pot fi afectaţi şi producătorii germani, precum Mercedes, care mizează aproape în totalitate pe baterii chinezeşti în maşinile lor electrice.
2
1,402
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!