Un Ineos Grenadier va munci într-o mină de sare din Germania, la 1.300 metri adâncime, acolo unde maşinile ruginesc în 2-3 ani
24 Mai 2024, 12:18 Redacţia PiataAuto.md
Ineos Grenadier e unul din foarte puţinele offroader-e create în zilele noastre în primul rând pentru a fi durabil şi practic, şi nu neapărat de a-şi dori vreo imagine elitistă. Compania Ineos Automotive a fost fondată miliardarul Jim Ratclife, care şi-a făcut averea în industria petrochimică cu grupul Ineos, iar la momentul fondării acesta anunţa că a fost motivat de tristeţea că Defenderul clasic iese din producţie, iar lumea nu va mai avea o maşină cu adevărat capabilă şi nepretenţioasă, care poate înainta şi rezista oriunde. Ei bine, acum Ineos Grenadier are în faţă un mare examen de lungă durată, întrucât un exemplar va munci într-o mină de sare din Germania, la 1.300 metri adâncime, într-un mediu atât de salin, încât de obicei maşinile au zone masive ruginite în doar 1 an, iar în 2-3 ani ajung să aibă rugină atât de mare, încât acestea sunt casate.
Mina despre care vorbim e situată în Zelitz, în centrul Germaniei, şi aparţine companiei K+S. Mina există din 1973 şi extrage circa 41 mii, până la 43.000 tone de sare pe zi! Această cantitate ar încăpea în 25 de garnituri de trenuri cargo dintre cele mai mari admise pe căile ferate din Germania, deci e în mod clar una din cele mai mari mine de sare din lume.
O parte din sare e transformată în sarea alimentară, însă pe lângă asta, la fabrica de la suprafaţă sunt produse o mulţime de produse pe bază de potasiu, atât pentru fertilizatori, cât şi pentru multe alte aplicaţii industriale. Anual, din Zelitz sunt extrase circa 12 milioane de tone de rocă de sare!
La această mină lucrează 1.950 oameni, dintre care 1.350 muncesc în subteran cu utilajele, iar suprafaţa acestor galerii subterane ale minei se întinde pe 61 km pătraţi, cea mai mare parte a lor fiind la circa 1.300 metri adâncime, acolo unde se regăseşte stratul necesar de rocă.
Anume în aceste condiţii va opera acest prim exemplar de Ineos Grendarier. Dacă ne întrebăm cum poate funcţiona o maşină cu combustie la o asemenea adâncime, într-un mediu închis, răspunsul e în ventilarea acestor galerii, şi tot ventilarea mai opreşte din viteza procesului de coroziune, permiţând maşinilor să funcţioneze măcar câţiva ani.
Totuşi, cei de la Ineos anunţă că sunt convinşi că offroader-ul lor va rezista mai mult ca oricare alt autoturism de până acum, întrucât întreg cadrul său şi toată caroseria are un strat de protecţie anticorozivă aplicată în fabrică, prin proces de vopsire cu sarcină electrică, care garantează că acest strat ajunge peste tot, în toate nişele posibile.
Pe lângă asta e aplicat şi un strat suplimentar de protecţie, iar cavităţile sunt tratate suplimentar cu ceară pentru a nu permite umidităţii să pătrundă în eventuale zone vulnerabile. În rezultat, offroader-ul se declară imun la rugină chiar şi în condiţii dificile. Aici, în această mină de sare, condiţiile vor depăşi orice limită imaginabilă de la suprafaţă şi e clar că maşina nu va fi total nemuritoare, însă producătorul mizează că Grenadier va stabili un record de durabilitate aici.