Chinezii au lansat Zeekr 007 cu noua baterie Golden, modelul electric cu cea mai rapidă încărcare, realizată în doar 10 minute şi 30 secunde

14 August 2024, 11:54
Redacţia PiataAuto.md
Chinezii au evoluat atât de mult în tehnologia bateriilor LFP în ultimul an, încât acestea au ajuns deja să le depăşească la puterea de încărcare pe cele litiu-ion cu compoziţie mai uzuală, fiind totodată şi mai ieftine în producţie. S-a ajuns până în momentul în care la sfârşitul lunii iunie producătorii CATL Şi BYD au anunţat că vor lansa în acest an baterii ce acceptă o putere de încărcare de 6C, adică o putere egală cu cifra capacităţii, înmulţită la 6. Între timp, cei de la Zeekr au lansat acum o versiune împrospătată a modelului 007, care a debutat cu o nouă generaţie a bateriei Golden. Tocmai ea îi asigură titlul de automobil electric cu cea mai rapidă încărcare din lume.
Ceea ce vedem aici e o evoluţie a bateriei Golden, pe care Zeekr o anunţase în decembrie 2023 drept indestructibilă, ea fiind testată la inundaţii în apă salină, în foc la temperaturi de 1.000 grad Celsius, la îngheţ de -45 grade Celsius, şi la târâre prin noroi şi praf. Apoi a mai fost aruncată de pe o macara, aşa cum se putea vedea din video-ul publicat atunci, în decembrie.
Foto: Noua baterie, testată la -45 grade Celsius

Atunci Zeekr anunţa că încărcarea de la 10% la 80% a bateriei sale durează 15 minute, puterea acceptată fiind de 500 kW, ba chiar se promitea că la -10 grade Celsius puterea de încărcare va scădea doar cu 25%, până la 375 kW. Ei bine, 70% din capacitatea bateriei, încărcate timp de 15 minute, corespund unei puteri medii de încărcare de 2,8 C, dar e evident că pentru a atinge această medie, în faza iniţială bateria atingea un coeficient mult mai mare, chinezii menţionând atunci un maxim de 4,5 C.
Noua iteraţie a bateriei Golden, însă, prezentată aseară pe Zeekr 007, va avea o capacitate de 75 kWh de stocare şi va atinge o putere maximă de încărcare de 5,5 C. Timpul de încărcare de la 10% la 80% va fi acum de doar 10 minute şi 30 de secunde!
Asta înseamnă că cele 70% din capacitatea bateriei, adică 52,5 kWh, vor fi puşi în baterie timp de doar 10 minute şi 30 secunde, ceea ce corespunde unei puteri medii de 300 kW. Asta corespunde unui coeficient mediu de 4C — nu maxim, ci mediu! Iar coeficientul maxim anunţat aici de 5,5 C ar corespunde unei puteri de 412,5 kW în cazul acestei baterii relativ medii în capacitatea sa, de 75 kWh.
Zeekr 007 va mai oferi şi opţiunea unei baterii mai mari CATL Qilin de 100 kWh, capabilă şi ea de încărcare ultra-rapidă, de până la 5C. Asta înseamnă că ea va fi capabilă de o putere ceva mai mare, dar din cauza capacităţii de stocare mai mare, va lua câteva minute în plus pentru încărcare.
Ambele baterii, apropo, funcţionează pe baza arhitecturii de 800 volţi, iar aici e încă o demonstraţie de ce spunem adeseori că pentru maşinile electrice cu baterii mai mari şi mai performante acest criteriu e deosebit de important şi de ce criticăm adeseori mulţi producători germani care încă mai lansează maşini premium performante cu arhitecturi de 370-400 volţi.
În cazul lui Zeekr, cu asemenea puteri de încărcare, e firesc că aceste baterii chinezeşti pot asigura şi puteri de descărcare similare, garantând astfel fluxul necesar pentru motoare ultra puternice. Astfel, versiunile cu tracţiune spate pot accelera de la 0 la 100 km/h în doar 5,0 secunde, iar cele cu tracţiune integrală pot accelera în 3,4 secunde. Performanţa versiunii de top cu indicele R rămâne neschimbată, la 2,84 secunde.
Şi pentru că producătorii chinezi pun deja mult mai mult accent decât cei germani pe softul şi pe puterea enormă de procesare pe care trebuie să o posede o maşină electrică, noul Zeekr 007 va avea două cipuri Nvidia Orin X, care-i vor asigura o putere de procesare de 508 TOPS, adică 508 trilioane de operaţiuni pe secundă, suficient cât să proceseze informaţiile de la toate modulele maşinii şi de la 30 de senzori, dar şi să creeze până la 1.000 de scenarii de siguranţă în timp real, cu algoritmi de reacţie. Fireşte, pe lângă toate aceste capacităţi, funcţionarea fără latenţe a interfeţei multimedia e doar un efect secundar.
Şi acum, cu toate aceste capacităţi excepţionale, noul Zeekr 007 va porni în China de la un preţ de doar 29.350 dolari în versiunea incipientă cu tracţiune spate şi cu bateria Golden 2 despre care vorbim azi. Deci toată această tehnologie pe o maşină de 4,86 metri lungime, vine la un preţ mai mic de 30.000 dolari în China. Versiunea cu tracţiune integrală nu e cu mult mai scumpă, pornind de la 32.150 dolari, iar cea ce de performanţă supremă costă cu aproape 10 mii dolari mai mult.
3
3,978
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!