Suedezii de la Vattenfall anunţă câte tone de magneţi permanenţi foloseşte o turbină eoliană modernă şi declară că vor recicla 100% din ele

20 Septembrie 2024, 19:12
Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani turbinele eoliene au evoluat foarte mult în puterea pe care o pot oferi şi în randamentul cu care reuşesc să capteze energia vântului de pe suprafaţa pe care o cuprind şi să o transforme în electricitate. Dar de obicei tot acest progres e văzut doar exprimat în parametri de MW putere şi eventual factor de capacitate, însă evoluţia ingineriei turbinelor eoliene a fost foarte similară maşinilor electrice, de fapt.
Ca şi maşinile electrice cu motoare tot mai puternice şi mai compacte, şi turbinele eoliene au început tot mai mult să folosească magneţii permanenţi în generatoarele lor. La motoarele electrice, prezenţa magneţilor permanenţi permite un consum mai mic, întrucât acel magnet dispune deja de câmp magnetic şi nu e nevoie de energie pentru a-l crea, ca la motoarele cu inducţie, iar acel câmp e cât se poate de dens. În mod similar, şi o turbină eoliană cu magnet permanent poate avea un randament mai mare în producţia de electricitate din fiecare turaţie.
Suedezii de la Vattenfall, care nu produc propriile turbine eoliene, da folosesc de obicei cele mai avansate model europene şi multiplele lor proiecte, au anunţat de curând mai multe detalii tehnice mai puţin cunoscute, menţionând totodată că-şi iau angajamentul de a ajunge la un grad de reciclare de 100% la turbinele eoliene din parcurile lor.
Printre cele mai interesant cifre publicate de Vattenfall sunt cele ale tonelor de magneţi permanenţi necesari într-o singură turbină eoliană modernă. Cele mai mici şi mai slabe turbine de uscat, de circa 2 MW, au nevoie de ceva mai mult de o tonă de magneţi. Însă turbinele eoliene mari, de obicei maritime, de până a 15 MW, ajung să aibă nevoie de până a 8 tone de magneţi per turbină!
Pentru comparaţie, o tonă de magneţi e suficientă pentru 20.000 de difuzoare casnice, iar dacă luăm în considerare că un electromotor pentru o maşină electrică modernă are nevoie de doar câteva kilograme de magneţi permanenţi şi luăm în considerare cele mai puternice maşini cu două electromotoare per unitate, cele 8 tone de la o turbină eoliană mare ajung pentru până la 500 de maşini electrice.
Desigur, pentru a avea magneţi din cei mai performanţi, se folosesc adeseori magneţi cu pământuri rare, iar asta face reciclarea nu doar o opţiune preferabilă, ci absolut necesară. Pământurile rare sunt extrase în cantităţi limitate în lume, iar cele care există deja în circuit trebuie extrase din produse la finalul ciclului lor de viaţă şi refolosite, oricât de complicat ar părea procesul.
Suedezii spun că deja din 2021 ei au în vigoare un angajament de a nu mai îngropa palele de turbine de la turbinele vechi demontate începând cu 2030, iar acel angajament deja funcţionează, acele turbine vechi fiind de obicei reciclate direct dacă e posibil, sau ciopârţite şi integrate în asfalt sau beton de construcţii în cazul celor care erau calificate drept imposibil de reciclat.
Magneţii permanenţi şi pământurile rare erau o ultimă barieră pentru a putea spune că turbinele sunt complet reciclate, iar acum Vattenfall a elaborat împreună cu alte trei companii procese industriale prin care generatoarele turbinelor vechi vor fi dezasamblate, iar magneţii de acolo vor fi descompuşi din nou în elemente primare.
Astfel, dacă aceste turbine cu magneţi permanenţi vor putea fi 100% reciclabile, ele pot căpăta o popularitate şi mai mare, cu tot cu beneficiile aduse de ele. Apropo, unul din beneficii e că asemenea turbine pot să nu mai aibă nevoie de cutie de viteze, datorită modului în care generează electricitatea, iar astfel se reduce complexitatea şi greutatea întregii turbine.
0
466
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!