Prima pagină  »  Ştiri  »  Inginerie germana si meticulozitate elvetiana – sau modul in care Elvetia
13 AUGUST 2010, 17:09
1,062
0
Inginerie germana si meticulozitate elvetiana – sau modul in care Elvetia isi mentine drumurile cu tehnica germana
De Ilie Toma
0
GALERIE FOTO (3 IMAGINI)
De foarte multe ori blamam gropile traseelor noastre si se pare ca nu mai apucam ziua in care vom avea si noi drumuri adevarate. O stire primita de la Mercedes-Benz ne-a inspirat sa o tratam din prisma modului in care sunt mentinute drumurile in Elvetia, cu ajutorul ingineriei germane...

Elvetia are numar total 220 de tunele, de diferite lungimi, pe traseele sale. Majoritatea acestora traverseaza segmente de munti, or Alpii formeaza un relief natural foarte dificil pentru a se reusi asigurarea unei buni infrastructuri. Tunelele rezolva astfel situatii foarte complexe de concepere a infrastructurii, reprezentand un apogeu de inginerie si precizie.

Totusi, in prezent, Departamentul Elvetian de Lucrari Rutiere, autoritatea nationala de responsabila de gestionarea lucrarilor de intretinere a infrastructurii elvetiene, este ingrijorat de faptul ca 126 din cele 220 de tunele nu corespund in totalitate ultimelor standarde de siguranta in materie de tuneluri. Nu este vorba despre faptul ca acestea nu ar fi reparate la timp, sau, mai grav, ar fi intr-o stare deplorabila – in Elvetia asa ceva nu se intampla – e vorba doar de standardele de siguranta de ultima ora si de faptul ca Elvetia isi vrea toate tunelurile conforme cu acestea.

Pentru a rezolva aceasta „problema”, Parlamentul de la Berna a si alocat deja 1.2 miliarde de Franci Elvetieni (cca 1 miliard Euro). Unul din tunelele care este reparat in prezent este Cassanawald, lung de 1.2 kilometri, iar printre principalele lucrari din cadrul operatiunii de aliniere la ultimele standarde de securitate se enumara si aplicarea de mortar ignifug pe toata suprafata peretilor interiori ai tunelului. In acest tunel, lucrarile sunt efectuate de catre compania elvetiana Marti AG.

Aici intervine si legatura cu ingineria germana. Compania a contractat patru platforme feroviare de la compania nationala elvetiana a cailor ferate (SBB), a montat un set de sine pe toata distanta tunelului, iar vagoanele au fost echipate cu utilaje de aplicare a mortarului ignifug, lor aplicandu-se si ecrane masive de protectie. Mortarul este gandit sa reziste la o temperatura de pana la 2000 grade Celsius, acest strat avand rolul de a preveni deteriorarea peretilor interiori in timpul unui eventual incendiu, anume acestia avand rolul esential in asigurarea integritatii unui tunel. Intreaga garnitura feroviara, necesara acestui proces de lucru, masoara peste 40 metri si lungime si cantareste peste 60 de tone. O astfel de garnitura are nevoie si de o „locomotiva”, capabila sa o propulsese eficient pe distanta tunelului – insa aducerea uneia adevarate ar fi mult prea costisitoare si mult prea complicata, din cauza cailor de acces relativ inguste ale regiunii.

Drept solutie a fost ales un Mercedes-Benz Unimog, de aproape 40 de ani vechime (produs in anul 1971). Camionul a fost preluat de la armata elvetiana, dupa un „serviciu” de 40 de ani, si a fost dotat acum cu echipament special pentru a putea opera mai usor pe liniile feroviare, costurile operationale fiind optimizate radical. Acesta si-a pastrat, totusi, si capacitatea de a circula pe orice alt tip de drum. Unimog propulseaza astfel intreaga garnitura feroviara in punctele in care aceasta este necesara, motorul sau fiind in permanenta in functiune. Gandindu-ne la un motor diesel, care si-a onorat functiile timp de peste 40 de ani, pe langa faptul ca o asemenea fiabilitate este cu adevarat impresionanta, am putea sa ne intrebam daca nu polueaza acesta nepermis de mult mediul inchis al unui tunel, unde mai si lucreaza alti muncitori.

Raspunsul este ca ar putea, insa a fost suficienta instalarea unui filtru de particule in sistemul de evacuare a camionului si efectuarea unor modificari relativ minore la motor, pentru ca Unimog sa devina compatibil cu standardele de emisii Euro 4, desi este produs acum 40 de ani...

Ingineria germana de acum 40 de ani este, prin urmare, actuala si astazi, in contexul unor lucrari complexe, care necesita forta, rezistenta, precizie si calitate. Iar Elvetia se va putea mandri in cotinuare cu drumurile sale aproape de perfectiune si cu cele 220 de tunele, care vor fi aduse in urmatorii ani, in intregime, la ultimele standarde de siguranta...
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!