Poza istorică a zilei: Fiat 124
27 Ianuarie 2014, 16:59
Ştim că cei mai mulţi dintre voi aţi şi pronunţat deja Lada 2101, la văzul acestor imagini, dar nu e vorba de Lada, ci de modelul de la care a pornit totul – Fiat 124. Ca să vezi, unul din cele mai populare şi longevive modele din istorie, care a fost atâta timp alături de noi, a fost, de fapt, un Fiat...
Modelul şi-a început cariera în 1966 în Italia, ca o maşină de familie perfect adaptată noilor cerinţe ale perioadei anilor ’60. Modelul era bine proporţionat, relativ spaţios pentru acele vremuri, confortabil, şi destul de simplu în construcţie, fapt care i-a garantat şi o bună fiabilitate. La scurt timp a urmat şi o versiune break, care,
în cazul lui Lada, purta numele 2102. Foarte puţini ştiu, însă, că au existat şi versiuni coupe cu 4 locuri şi chiar Spider cu 2 locuri ale lui Fiat 124! Coupe-ul şi spider-ul erau constuite pe aceeaşi platformă tehnică, ca şi sedanul, dar ele nu şi-au găsit paralele
în industria sovietică, probabil pentru că erau considerate excesiv de exotice pentru poporul sovietic smerit. Apropo, atunci când sovieticii au cumpărat drepturile de producere a sedanului şi break-ului, ei au importat şi întreaga
linie de producţie de la uzina Fiat,
care a stat la baza uzinei VAZ din
Togliati, Rusia. Un alt lucru
puţin cunoscut este
existenţa unei versiuni
aproape identice cu
Fiat 124 şi în gama
producătorului spaniol
Seat (vezi imaginea de aici)!

Fiat a produs modelul până
în 1974, însă versiunea
Sport Spider a fost ceva
mai longevivă, fiind
produsă până în 1980, apoi ca 2000 Spider până în 1982. Fiind încă din start desenat de Pininfarina, Fiat 124 Sport Spider a fost comercializat ulterior de casa italiană de design încă aproape 3 ani ca Pininfarina Spider Azzura.
Ruşii de la Lada au produs modelul 2101 şi derivatele lui 2102, 2103 din 1970 până în 1988. Modelul a evoluat apoi în familia 2015/2104/2107, însă substratul tehnic a rămas aproape neschimbat, fiind produs până acum câţiva ani. Asftel, pe platforma tehnică a lui Fiat 124 au fost construite peste 20 milioane de maşini în istorie, poziţionând-o pe locul 4 în lume în topul celor mai populare familii de modele din istorie!
PiataAuto.mdIlie Toma
6
3,641
GALERIE FOTO (16 IMAGINI)
COMENTARII (12)
FIFA
Chişinău
la 27 Ianuarie 2014 - 17:05
copeica
0
4
Igor
Chişinău
la 27 Ianuarie 2014 - 17:30
vaz 2101 sh niipiot :))
1
3
dima
Chişinău
la 27 Ianuarie 2014 - 18:25
din cite stiu si am vazut pe net si turcii produceau o masina identica, imi pare ca si india?
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 27 Ianuarie 2014 - 22:33
TAZ-ik :D
0
1
Ion
Chişinău
la 28 Ianuarie 2014 - 09:50
era si SEAT 124
0
0
GRED
Chişinău
la 28 Ianuarie 2014 - 10:27
A ramas o legenda doar in LAGARUL socialist. Din lipsa de alegere nu din cauza ca a fost o masina fenomenala.
Intr-o piata libera si concurentiala cred ca nu se mai uita nimeni la ea mai ales in anii 80 - 90 !
0
1
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 28 Ianuarie 2014 - 12:49
@dima, corect, a existat si un model construit în Turcia pe aceeaşi platforma, şi unul în India, dar ele aveau un design diferit, de aceea nu le-am inclus aici.
@Ion: Seat 124 e menţionat în textul articolului, vezi şi ultima imagine în galeria foto, acela e Seat 124.
0
0
Dorin Ciobanu
Lugano, Elveţia
la 28 Ianuarie 2014 - 14:24
GRED:nu a fost o mașină fenomenală,dar nici rea nu o poți numi,era construită pentru oamenii sovietici,pentru a fi folosită nu numai pe asfalt,dar și pe drumuri de țară!
0
1
GRED
Chişinău
la 29 Ianuarie 2014 - 14:24
Pai asa Dorin. Nu a fost rea masina. In anul 1970.
Daca tot esti in Elvetia stii tu bine cum arata "tzara" acolo si cum arata si inca mai arata acuma in fosta URSS. Poate mai rau fata de cum a fost. In loc sa schimbe țara - faceau rahaturi pentru ca paradoxal = asa era țara ! :) . Greu ne schimbam fratilor foarte greu.
Si astazi sunt foarte multe voci care cred ca "era mai bine inainte" si tot "inainte" vor - doar ca ei nu prea circula cu VAZ sau Moskvici dar au in posesie Land Cruiser sau S class. Doar vor ca toata țara sa mearga cu asa masini - Nu si ei.
0
1
Mihail
Chişinău
la 29 Ianuarie 2014 - 17:25
nui vinovata masina ca a ajuns in timpuri unde ii prea batrina datorita inteligentei si inovatiei rusesti :)....

dar daca sincer merita tot rescpectull... multi sau invatat a conduce cu ele...

in perioada sovietica omul se vedea dupa masina.... in ceaika si volga umblau doar directorii.... in moskvich si vaz kolhozu...

iar daca urss cumpara proecte mai bune ca MB BMW... atunce la cei mai superiori trebuiau masini zburatoare ca sa fie diferiti....

nu degeaba profesorii sovietici pling cind vad copii mai imbracati ca ei.... pentru ca in urss copii erau parca toti de la o mama ... doar profesorii aratau moda :)....

ca sa intelegi daca urss a fost buna sau rea nu tre sal asculti pe bunelu pentru ca si el sarmanu a fost o victima de la nastere la care i sau tiparit pe creer tot ceea cea dorit cremlinul....

trebuie de citit carti... istorie... prezent... de ridicat capul cit mai sus sa vezi si alte tari cum traesc si apoi iti dai seama cea fost urss...
0
0
Mihail
Chişinău
la 29 Ianuarie 2014 - 17:29
respect pentru tarile care apreciaza persoanele dupa capacitati nu dupa cinei taticu .....

in urss puteai sa ai acasa doua skafuri cu diplome rosii ca oricum mai sus de agrikultura nu ajungeai....

si in armata toti acei de mai jos erau trimisi in siberia...( undei mai bine)

in schimb feciorasii moscviciurilo... nu se duceau 10 metri mai departe de casa..... sau in germania.... acolo unde se statea bine
0
0
Dorin Ciobanu
Lugano, Elveţia
la 29 Ianuarie 2014 - 17:49
GRED:De acord!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!