Când şi de ce trebuie folosite indicatoarele de direcţie? Elementar şi necesar

Mulţi şoferi din Republica Moldova au o mare problemă cu folosirea indicatoarelor de direcţie – e un fapt care poate fi observat în fiecare zi în trafic, fie că e vorba de capitală, fie că suntem în afara ei. Unii o fac din lene, alţii din nepăsare, alţii din slabe cunoştinţe ale regulamentului rutier, iar alţii prezumă cumva că ceilalţi participanţi la trafic ar trebui să le intuiască traiectoria şi ar trebui să se adapteze corespunzător pentru ei.
Tocmai de aceasta, am considerat că e necesar un asemenea articol, care să explice clar şi răspicat lucruri pe care toţi şoferii ar trebui să le cunoască, dar din păcate prea puţini le aplică. Şi dacă Dvs. sunteţi din rândul şoferilor exemplari, atunci toate cele scrise mai jos vă vor suna drept chestii absolut fireşti. Însă, s-ar putea să cunoaşteţi pe cineva care nu e atât de exemplar şi aţi putea distribui mai departe articolul tocmai pentru ca să avem cât mai mulţi şoferi care conştientizează de ce aceste sfaturi elementare sunt atât de necesare pentru siguranţa tuturor participanţilor în trafic.
Deci, când şi de ce trebuie folosite indicatoarele de direcţie?

1. La intersecţii, când se intenţionează schimbarea direcţiei de deplasare. Acţionate din timp, mai ales când se virează la stânga!

E elementar – de asta au fost inventate indicatoarele de direcţie pe automobile, pentru a-i atenţiona pe alţi participanţi la trafic despre intenţia noastră de a ne schimba direcţia de deplasare. Atenţie, am spus „intenţia”, nu schimbarea direcţiei de facto deja, deci e important ca indicatoarele de direcţie să fie acţionate din timp, nu atunci când maşina a început deja virajul efectiv. Încă înainte de a ajunge în intersecţie, cu o distanţă rezonabilă de 100-200 metri, în funcţie de mediu şi circumstanţe, e bine să aprindeţi deja indicatorul de direcţie.
Acest fapt e şi mai important atunci când viraţi la stânga, pentru că astfel îi informaţi pe cei din spatele Dvs. dacă să ocupe banda stângă din spatele Dvs. sau o altă bandă. Spre exemplu, un automobil stă primul la semafor pe banda stângă şi nu are nici un indicator pornit. Vom prezuma, evident, că acel automobil va continua deplasarea înainte şi am putea să ocupăm spaţiul din spatele lui, dacă banda permite deplasarea înainte şi la stânga, iar noi de dorim să mergem înainte. Apoi, când se aprinde lumina verde, automobilul din faţă aprinde indicatorul stânga şi astfel ţine o întreagă coloană de automobile blocată în spatele său din simplul fapt că nu i-a informat din timp că intenţionează să vireze la stânga! De aici pornesc ambuteiaje, claxonări pe bună dreptate a celui ce a provocat piedicile şi în rezultat o deplasare mai haotică şi mai periculoasă. Dar se putea mult mai simplu – dacă acel automobil aprindea stânga încă înainte de staţionare la semafor, celor din spate le era din start clar intenţia şi ocupau altă bandă, astfel încât pe stânga puteau sta doar ce vor vira şi ei la stânga sau n-au nimic împotrivă să aştepte mai mult în coloană până vor putea merge înainte.
Indicatorul e la fel de informativ şi preţios şi pentru maşinile care vin în intersecţie din alte direcţii, inclusiv din partea opusă, întrucât astfel îşi vor putea ajusta traiectoria pentru o mai mare siguranţă.

În unele ţări, dacă o anumită bandă are drept de virare doar stânga, spre exemplu, sau doar dreapta, nu e necesar să porniţi indicatorul de direcţie, pentru că e oarecum evident că veţi continua deplasarea doar în acea direcţie, această excepţie fiind un fapt explicabil. În ţara noastră şi într-o mulţime de alte ţări, însă, conform regulamentul trebuie să pornim indicatorul de direcţie inclusiv în asemenea situaţii. Şi apoi, prin aprinderea lui şi în asemenea situaţii nu veţi face decât să vă sporiţi securitatea în trafic.
2. Când schimbaţi banda de deplasare, chiar şi atunci când marcaje sunt slab vizibile sau inexistente.

Aici e o problemă şi mai mare pentru acei mulţi şoferi din Moldova, despre care menţionam la începutul articolului. Cumva, unii dintre ei consideră că dacă-şi schimbă banda nu e necesar să aprindă indicatorul de direcţie. Asta, însă, creează haos în deplasare şi lipsă de predictibilitate, iar în rezultat, risc sporit de deplasare.

Conform regulamentului circulaţiei rutiere, suntem obligaţi să aprindem indicatorul de direcţie ori de câte ori schimbăm banda de circulaţie. Şi bunul-simţ ne-ar putea sugera că e cazul s-o facem, pentru a-i atenţiona pe ceilalţi participanţi la trafic despre intenţia noastră. Majoritatea automobilelor moderne dispun de un regim de acţionare a indicatorului prin tragerea uşoară a lui într-o direcţie sau alta, iar astfel indicatorul din acea direcţie se va aprinde de 3 ori, după care se va opri.
În felul ăsta, cei care merg mai departe în spatele Dvs. văd din timp intenţia de a schimba banda şi-şi pot ajusta viteza, creându-vă spaţiul necesar pe banda pe care doriţi să intraţi. Unii dintre cei care nu practică aprinderea indicatoarelor la schimbarea benzilor ar putea fi surprinşi cât de binevoitori se vor dovedi alţi şoferi în a le permite să între în faţa lor pe banda pe care circulă acei şoferi doar datorită simplului fapt că cel care a schimbat banda a anunţat din timp cu indicatorul de direcţie!

Neaprinderea indicatorului vă poate duce într-o mulţime de situaţii periculoase, când în spatele Dvs. la distanţă apropiată e un alt vehicul, căruia în asemenea mod îi puteţi tăia calea. Cineva ar putea tampona cu uşurinţă un asemenea vehicul, care-şi schimbă brusc direcţia de deplasare neanunţat. Şi dincolo de toate, asta e pur şi simplu o manieră necivilizată de condus în trafic, prin care se manifestă lipsă de respect pentru ceilalţi participanţi la trafic. Nimeni nu este obligat să vă urmărească traiectoriile şi să vă intuiască intenţiile. Ca Dvs. mai sunt alte 10-20 de maşini în faţa fiecărui şofer şi nimeni nu e obligat să întuiască telepatic intenţiile tuturor celor 10-20 de şoferi nerespectuoşi, într-o situaţie ipotetică.
Puteţi şti că aţi ajuns la un nivel civilizat de condus atunci când, chiar şi noaptea, când nu e nici o maşină nici în faţă, nici în spate, acţionaţi intuitiv semnalizatorul la schimbarea direcţiei. Atunci ştiţi că n-o faceţi pentru cineva anume, ci pentru că aşa e corect.

Lipsa acestor anunţări e de zece ori mai periculoasă când ieşiţi pe autostrăzile de mare viteză şi de multe ori la şoferii noştri se remarcă asemenea comportament pe autobahn-ene europene. Acei şoferi europeni sunt mult mai obişnuiţi cu obligativitatea aprinderii indicatorului, pentru că toţi o fac, iar o schimbare neanunţată de bandă vă poate la propriu accidenta sau chiar omorî. Pe unele autostrăzi e legal să se circule şi cu 200 km/h, iar acel şofer care circulă cu 200 km analizează maşinile pe benzile alăturate. Respectiv, dacă nici una nu are intenţie de a-i intra pe bandă, el continuă înaintarea în tempoul dorit. Şi dacă, brusc, un şofer iese în faţa lui neanunţat la 200 km/h, vă imaginaţi ce poate rezulta. Acelaşi lucru e valabil şi la revenirea pe bandă şi la oricare altă manevră.
3. Când efectuaţi o depăşire, acţionate înainte de startul manevrei de depăşire!

De câte ori aţi văzut în Moldova maşini care ajung pe contrasens în plin proces de depăşire, iar de indicatorul stânga – nici vorbă? Dincolo de faptul că regulamentul ne obligă s-o facem, neaprinderea indicatorului de direcţie în depăşiri înseamnă pericol uriaş, sau chiar risc fatal. De ce? Pentru că şi depăşirea trebuie anunţată începând de la intenţie.

Urmaţi o coloană în trafic, sau un singur vehicul, sau în spatele Dvs. mai sunteţi urmat de alte vehicule. Ei bine, aprinderea indicatorului stânga trebuie făcută când încă sunteţi în coloană, anunţându-vă astfel intenţia şi prioritatea la manevra de depăşire. Şi când zicem prioritate, avem în vedere ca cel din spatele Dvs. să nu iasă în acelaşi timp la depăşire. Într-un caz ideal, când o coloană urmează un camion mai lent, spre exemplu, maşinile îl depăşesc succesiv pe măsură ce traficul permite, de la cea mai apropiată de camion până la cea mai depărtată, fără ca maşinile să se depăşească între ele în coloană.
Dar să revenim la indicatorul stânga, necesar aici. Evident, Dvs. trebuie să priviţi în oglinda retrovizoare întâi de toate, pentru a vă asigura că cineva din spatele Dvs. nu este deja angajat într-o manevră de depăşire. Dacă e cineva, e interzis să ieşiţi la depăşire. Vă asiguraţi că aveţi spaţiu suficient şi din faţă şi apoi aprindeţi indicatorul şi porniţi. Indicatorul de direcţie stânga trebuie ţinut pe toată durata manevrei de depăşire, pentru ca şi pentru cei din faţă să fie clar când v-aţi finalizat manevra. Unii şoferi arată dreapta atunci când revin pe banda iniţială – această aprindere a indicatorului nu e obligatorie, dar aduce de multe ori un plus de informativitate, aşa că nu e rău dacă o folosiţi, doar că nu uitaţi s-o opriţi după ce-aţi revenit, ca să nu daţi impresia că vreţi să staţionaţi în curând. Şi aici ajungem la următoarea situaţie de trafic.
4. Când încetiniţi pentru staţionarea automobilului.

Da, unii şi-ar putea aminti că atunci când vă pregătiţi de staţionare, trebuie să aprindeţi dreapta şi să vă apropiaţi de marginea dreaptă a drumului, anunţându-i astfel pe ceilalţi de intenţia Dvs., pentru ca aceştia să vă poată ocoli din timp. Altfel, riscaţi să vă tamponeze cineva care nu a reuşit să frâneze în urma manevrei Dvs. neanunţate.
Această acţionare a indicatorului nu vă permite, însă, să staţionaţi sau să opriţi acolo unde aceste fapte sunt interzise de indicatoarele de circulaţie. Nu blocaţi benzile de circulaţie cu staţionări acolo unde nu e permis – o singură maşină staţionată neregulamentar poate îngreuna extrem de mult fluiditatea traficului, chiar şi pe un drum cu 3 benzi.
5. Când demaraţi după staţionarea automobilului.

În mod similar, după staţionare, atunci când vreţi să demaraţi, trebuie să aprindeţi stânga pentru a-i anunţa pe ceilalţi că porniţi la drum. Şi asta e valabil chiar şi atunci când aveţi în faţă o bandă liberă şi vreţi să continuaţi deplasarea pe ea! De ce?
În primul rând, pentru că aşa e corect şi impus de regulament, în al doilea rând pentru că cineva care vede de departe că staţionaţi, ar putea intenţiona să vă ocolească, revenind pe banda pe care Dvs. sunteţi staţionat imediat după ce vă ocoleşte. Şi dacă Dvs. începeţi brusc să vă mişcaţi înainte, crearea unei situaţii de accident e ca şi garantată.

Sunt doar 5 puncte obligatorii, simple şi elementare, care, dacă ar fi respectate, ar face condiţiile de trafic mult mai sigure şi civilizate! Şi cât e de simplu, de fapt, să se acţioneze acel indicator de direcţie, una din cele mai simple şi eficiente invenţii din câte există pe automobile! Mai jos mai avem două situaţii opţionale, în care regulamentul de circulaţi nu vă obligă să acţionaţi indicatoarele, dar acţionarea lor v-ar putea ajuta semnificativ.

6. Opţional: când vreţi să vă depăşească cineva sau îl atenţionaţi despre imposibilitatea de vă depăşi.

Vreţi să continuaţi să vă deplasaţi cu o viteză constantă şi vreţi să-i sugeraţi celui din spate că v-ar putea depăşi acum, când Dvs. aveţi vizibilitate asupra traficului sigur din faţă şi el ar putea să nu aibă? Aprindeţi scurt indicatorul dreapta, iar astfel îl veţi anunţa că doriţi să vă lăsaţi depăşit. Asta i-ar putea permite o manevră mai sigură şi mai timpuriu executată, dar, desigur, nu înseamnă să-i incurajaţi pe alţii să vă depăşească pe sectoare de drum unde nu e permis să se facă depăşiri.
7. Opţional: când frânaţi brusc, când ajungeţi din spate o coloană lentă sau un ambuteiaj şi frânaţi brusc.

Circulaţi cu 90 km/h, spre exemplu, şi brusc aţi văzut un obstacol în faţă, un accident, o coloană de maşini care staţionează sau se deplasează foarte încet şi sunteţi nevoit să reduceţi brusc viteza? Aprindeţi luminile de avarie pentru a-i anunţa pe cei din spatele Dvs. de pericolul din faţă, pentru ca să-şi poată şi ei ajusta din timp viteza şi să oprească în siguranţă în spatele Dvs. După ce a mai oprit o maşină în spatele Dvs. puteţi opri luminile de avarie, urmând ca acel şofer să le pornească, aceeaşi manevră fiind executată succesiv de cel care e ultimul în coloană.
Această manevră vă poate scuti de unele dintre mai urâte şi periculoase accidente, când vehiculele care circulă cu viteză mare pe porţiuni de drum cu asemenea viteză admisă, ajung brusc în faţa obstacolelor şi nu mai reuşesc să oprească, iar astfel pot lovi coloana cu viteze mari, provocând accidente uriaşe în lanţ. Unele automobile moderne chiar au implantat acest sistem automatizat – când reduceţi brusc viteza ele ar putea porni singure aceste lumini de avarie tocmai pentru a-i anunţa pe alţii.
Şi aici sfârşesc explicaţiile noastre elementare la acest subiect. Distribuiţi-le mai departe pentru ca să afle cât mai mulţi despre ele sau cel puţin să conştientizeze importanţa lor cei ce neglijează aceste reguli! Dacă v-au plăcut, le-aţi considerat utile sau mai doriţi să reflectăm şi alte subiecte, scrieţi-ne mai jos în comentarii!
0
7,642
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!