BMW-ul cu ambiţie de design şi inginerie, care era mai rapid decât Ferrari-urile timpului său: un Z8 cu doar 30 mii km parcurşi, scos la vânzare

9 Februarie 2022, 21:19
Ilie Toma
BMW Z8 e un model cu design atât de atemporal, încât foarte mulţi pasionaţi estimează foarte diferit perioada în care acesta a fost produs, de fapt. Şi asta pentru maşina n-a repetat liniile nici unul alt model din gama BMW a acelor timpuri, şi a fost într-atât de specială, încât a rămas o bijuterie specială şi nemuritoare, în afara oricărei cronologii. Dar pe lângă asta, BMW Z8 e unul din modelele mărcii bavareze care ascunde cele mai multe picanterii.
În primul rând, să ne amintim când a fost produs, totuşi Z8 — între anii 2000 şi 2003, deci cam 20 de ani în urmă. Designul său a fost creat de Chris Bangle şi echipa sa încă prin anii 1993-1995, însă, iar BMW a tot testat prototipuri şi a jonglat cu ideea de a-l produce între 1996 şi 1999. Către acei ani inginerii şi designerii au decis deja că vor produce un model cu totul special, produs în număr mic, care să fie unul din cele mai emoţionale BMW-uri produse vreodată. Noului model i s-a conferit chiar şi rolul de a continua statutul legendar al lui BMW 507!
Aşa că designul lui BMW Z8 pe alocuri are linii ce amintesc de clasicul 507, dar în acelaşi timp e modern şi inconfundabil. Bavarezii au proiectat o maşină de 4.4 metri lungime, cu proporţii tipice de roadster, în care scaunele stau foarte aproape de axul spate, chiar un pic muşcând din el, iar roţile faţă stau destul de departe, lăsând loc pentru motor, ca acesta să fie montat aproape median, mai în spatele axului frontal.
Şi, deşi BMW are puţine modele în istorie pe care le-a construit din aluminiu, BMW Z8 a fost unul din ele. Curburile designul par foarte simple şi aerate, însă din punct de vedere a producţiei lor din aluminiu şi unirii lor, erau foarte complexe şi au necesitat aplicare de tehnologii noi pentru BMW pe atunci. Însă scopul a fost atins — întreaga caroserie e din aluminiu, la fel ca şi întreaga suspensie. Iar asta a făcut ca maşina să fie relativ uşoară, în ciuda structurii rigide, cântărind circa 1,585 kg.
Sub capotă şi-a găsit locul motorul V8 de pe BMW M5 E39. Acesta avea 4,941 cm cubi, unii numindu-l de 4.9 litri, dar alţii, mai ales americanii, îl numeau de 5.0 litri. Motorul scotea exact 400 CP la 6,600 rpm şi exact 500 Nm. Cu aceşti parametri, BMW anunţa că Z8 poate accelera de la 0 la 100 km/h în numai 4.7 secunde! Jurnaliştii din acele timpuri, însă, reuşiseră să obţină timpi şi mai buni de acceleraţie. Tot ei măsuraseră şi acceleraţia laterală, care ajungea aproape la 1g — într-atât de manevrabilă era maşina, ţinându-se ţintă în viraje. Avea o distribuţie a greutăţii de 50:50 între axe şi tot jurnaliştii îl comparaseră direct cu cel mai adorat Ferrari din acei ani — 360 Modena, iar rezultatul a fost paradoxal: BMW Z8 era mai performant în acceleraţie şi frânare şi mai manevrabil în curbe decât acel Ferrari 350 Modena!
A fost, deci, o maşină absolut genială, în care BMW a pus mai multă pasiune decât în oricare alta din acele timpuri, şi pentru că se anunţase din start că vor fi produse puţine, aceste maşini erau cumpărate încă de pe atunci de colecţionari. Au fost produse doar cu volan pe stânga, fiind livrate aşa până şi în ţări ca Marea Britanie sau Australia. Iar maşina era livrată cu un acoperiş rigid adiţional, pe lângă cel soft top, care putea fi instalat la dorinţă.
Luminile maşinii erau pe bază de neon, iar interiorul era de obicei combinat cu culoarea exterioară. Şi interiorul avea un design deosebit, creatori săi dorind să acopere multe din comenzi sub panouri, ca să păstreze un aer clasic şi aerat. Iar pentru ca să stimuleze dorinţa colecţionarilor de a o cumpăra, BMW a anunţat că maşina se va produce în mare parte manual, iar pe lângă ea vor fi produse piese pentru a fi păstrate timp de 50 de ani înainte, ele urmând să stea la discreţia proprietarilor!
Au fost produse doar 5,703 de exemplare BMW Z8, iar 2,543 dintre ele au fost livrate în SUA. În Marea Britanie, unde a fost livrat şi exemplarul despre care vorbim azi, au fost vândute mai puţin de 150 exemplare. Iar această maşină e una dintre ele, fiind vopsită într-un din cele mai apreciate culori — Topaz Blue.
Acest BMW Z8 e fabricat în 2001 şi a fost păstrat cu sfinţenie până acum având toate accesoriile originale livrate din start de uzină, inclusiv telefonul Motorola de la interior, sistemul audio original, toate cărţile de utilizator şi de service originale, puse într-o mapă de piele cu emblema Z8. Deci totul e original până în cel mai mic detaliu, iar maşina asta a adunat în 21 de ani doar 19,000 mile parcurse, echivalentul a aproape 30,500 km!
Cumpărătorul acestui BMW era un mare pasionat al mărcii şi folosea un 750i drept maşină de fiecare zi, iar plăcuţele de înmatriculare pe care le vedem azi pe maşină sunt cele originale, instalate în 2001 pe ea. E de prisos să mai spunem, deci, că acest Z8 a vizitat service-urile oficiale cu regularitate, acelaşi service al showroom-ului de unde a fost cumpărat, de fapt până în 2015, după care de un alt service oficial BMW; din cauza faptului că proprietarul şi-a cumpărat o altă casă şi şi-a mutat locul de trai.
Deci, e una din acele maşini care a fost de colecţie de când a fost nouă, din prima zi de exploatare, şi a fost tratată ca atare de proprietarul său. Şi dacă omul a cumpărat-o cu echivalentul a puţin peste 100 mii dolari pe atunci, astăzi o vinde cu un preţ cam de 3 ori mai mare, deşi cifra exactă nu se va comunica după discuţii foarte avansate cu compania mandatată să organizeze vânzarea acestui BMW Z8. Cu alte cuvinte, aşa cum acest BMW Z8 depăşea Ferrari la timpul său în performanţe şi curaj, aşa a ajuns şi azi să-l depăşească la preţ şi la cât de căutat şi apreciat este! Pentru că anume ambiţia aia aproape nebunească de design şi de inginerie sunt cele mai consistente ingrediente de care are nevoie o maşină pentru a se transforma în legendă!
2
3,017
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!