Istoria neştiută a lui Renault Magnum, camionul conceput de un designer de supercar-uri

16 Aprilie 2022, 18:49
Ilie Toma
Camioanele Renault sunt respectate şi astăzi, fiind considerate practice, raţionale, bine gândite. Dar au existat timpuri când un camion Renault le eclipsa pe toate celelalte în Europa, fiind adeseori mai dorit sau mai apreciat decât orice Scania, Volvo sau Mercedes. Acest camion a fost Renault Magnum, iar istoria lui e pur şi simplu formidabilă, aşa cum puţine camioane în lume s-au creat vreodată. Şi a fost singurul camion din lume creat de designerul celor mai glorioase supercar-uri Lamborghini din Italia!
Pentru mulţi dintre noi amintirile despre alte camioane Renault până la Magnum vor fi foarte vagi sau inexistente, pentru că şi camioanele au fost mai puţin prezente prin părţile noastre. Însă mult mai mulţi îşi vor aminti de camioanele Saviem. De fapt, Renault a produs mici camioane încă din 1906, iar în 1955 a decis să le dea o identitate separată, formând compania Saviem ca subsidiară a Renault. Din 1956 toate camioanele companiei au purtat marca Saviem.
Foto: Un camion Saviem

În 1974, însă, Citreon a fost cumpărat de Peugeot, iar Citroen deţinea un alt producător de camioane francez, Berliet. Guvernul francez a dispus ca Renault să cumpere Berliet de la Citroen, iar ulterior în 1978, Renault a decis să fuzioneze cele două mărci şi să folosească doar marca Renault. Încă doi ani s-au mai produs camioane cu numele Saviem şi Berlit, până în 1980, după care au început a fi folosită din nou emblema Renault.
Între timp, toate aceste planuri de fuzionare cu venit şi cu ambiţii mari din partea francezilor, de a pune bazele unei companii care ar produce camioane senzaţionale. Era nevoie de un model absolutist, care nu doar să echivaleze ce exista pe piaţă, dar să îi facă pe toţi să exclame de fascinaţie, de la şoferi până la concurenţi. În 1977, şeful de design de la Renault, Robert Opron, i-a trimis o scrisoare şefului divizie de vehicule comerciale, Zanotti, şi i-a spus despre necesitatea de a concepe un camion nou, care să dea start unei noi linii de design. I-a trimis şi două schiţe, create de Guy Grefier.
Cea de mai sus avea ideea cabinei modulare, cu modul separat de nivelul motorului. Cea de jos era integrată, iar Zanotti era cel ce urma să decidă şi să coopteze designeri pentru a crea formele viitorului camion.
Când Zanotti i-a rugat pe 5 designeri ai Renault să prezinte idei avansate ale viitorului camion, a primit patru schiţe simpliste şi un concept avansat de la Guy Grefier, care îşi dăduse silinţa să studieze în profunzimile funcţionalităţile necesare unui camion. Acesta concepuse până şi o scară cu ascensor, care să urce şoferul în cabină.
Designerul şef Opron, însă, nu era mulţumit până la urmă de rezultat, deşi îi plăcuseră câteva idei. Aşa că l-a contactat pe marele Marcello Gandini pentru a-i spune acestuia să creeze un design pentru viitorul camion, care ar păstra ideile bune ale designerilor Renault. Cine este Gandini? Creatorul unor modele Lamborghini legendare, precum Miura, Diablo, Countach, al Lanciei Stratos, al lui Renault R5 Turbo, al lui De Tomaso Pantera şi vreo patru modele Maserati. Într-un cuvânt un geniu italian creator de supercar-uri.
Foto: Una din primele schiţe prezentate de Gandini pentru Magnum

Şi acesta a venit cu conceptul clar definit al cabinei superioare, separată de nivelul inferior al motorului, concepând întreaga funcţionalitate de răcire a motorului, amplasare, evacuare. Gandini a gândit scările amplasate în spate axului faţă, şi un concept de cabină cu spaţii mari acoperite cu geam şi aranjament inteligent a componentelor din interior.
Au urmat noi şi noi perfecţionări pe hârtie, iar în 1981 au fost construite şi primele machete la scară mare, dar nefuncţionale, doar ca design. Până în 1981 designerii Renault încă mai concurau cu Gandini la idee şi au creat şi ei o machetă, în viziunea lor.
Foto: Prototipul grupului de designeri Renault (stânga) şi prototipul lui Gandini (dreapta)

Apoi în 1982 a urmat şi o prezentare a celor două concepte, cu interioare deja, alături de camioane existente de la Scania, Volvo, DAF şi Ford. Designul lui Gandini dădea impresia că e mult mai superior şi totodată funcţional, pregătit pentru viaţa reală. Aşa că de aici încolo dezvoltarea lui Magnum a pornit pe baza acestui design. Până la startul producţiei camionului, însă, aveau să mai treacă 8 ani. Tocmai în 1990 a fost lansat şi produs primul camion de serie Renault Magnum.
Acesta şi-a făcut însă, debutul exact în modul în care sperau cei de la Renault. A fascinat profund presa, a fascinat companiile de transport şi mai ales şoferii de camion, care au început să vorbească despre camionul revoluţionar.
În primul rând, forma sa rectangulară îl făcea memorabil imediat. Cabina era separată în două niveluri, din punct de vedere vizual. Dar, efectiv, partea de jos, cu calandrul şi blocurile optice, era parte din cadru, în timp ce cabina propriu-zisă era la nivelul superior. Asta a permis asigurarea unei podele absolut drepte. Cabina era fixată în patru amortizoare mari de cadru, iar astfel era izolată pneumatic de cadru şi de vibraţiile motorului sau ale suspensiei. Condusul unui Renault Magnum dădea senzaţia că pluteşti pe asfalt, cum o făceai într-un Mercedes S600 din acelaşi an. Da, aceeaşi soluţie revoluţionară dădea un ruliu în viraje, iar unii şoferi aveau rău de mare la început.
Poziţia şoferului era foarte înaltă şi neobişnuită. Parbrizul era imens, curbat spre montanţi, asigurând o vizibilitate nemaivăzută pentru un camion până atunci. Acel parbriz avea draperie electrică, ce putea culisa până la jumătate în timpul mersului şi complet când staţionai. În zona din spatele scaunelor existau scaune transformabile şi un posibil pat superior, iar unele versiuni puteau avea chiar şi un soi de mini duş şi toaletă. Putea exista frigider, trapă acţionată electrică, telecomandă din zona patului şoferului.
Acest camion avea numele oficial de AE, Magnum fiind porecla. Dar mai târziu, în 1992, Magnum a devenit şi numele oficial. Şi în 1991 acest camion francez a primit şi titlul de camion al anului în Europa. E foarte interesant şi cum a evoluat gama de motoare a lui Renault Magnum.
Motoarele iniţiale erau formate din seria MIDR a Renault. Motorul incipient avea 375 CP, scoşi de 12.0 litri cilindree, cu 1,900 Nm cuplu. Paralel, a fost lansat şi un motor V8 de 16.4 litri, de la subsidiara americană Mack. Acesta livra 503 CP şi 2,000 Nm. La momentul lansării sale, Renault Magnum cu motor V8 era cel mai puternic camion din Europa. Magnum fusese lansat în configuraţii de 6x2, 4x2 şi 6x4.
În anul 2000, însă, Renault şi Volvo au agreat iniţial la un parteneriat, iar apoi Renault a devenit parte a grupului Volvo Trucks. Aşa că şi gama de motoare a derivat odată cu facelift-ul din 2001 către cele de origine Volvo, cu 6 cilindri în linie. Au existat şi versiuni de 400 CP, şi de 440 CP, iar o perioadă au fost păstrate şi ipostazele V8 cu puteri de până la 560 CP, întrucât şi Mack fusese achiziţionat de Volvo la pachet. Iar în 2008 a ai urmat un facelit, modelul continuând a fi produs până în 2013.
Deci, în total, Volvo Trucks a fost produs pentru mai multe de 23 de ani, după el fiind lansat un model din seria T, bazat pe platforma lui Volvo FH, mult mai puţin revoluţionar. Aşa că Renault Magnum a rămas în istorie ca singurul camion conceput de creatorul celor mai legendare supercar-uri italiene, având o reputaţie de rege al şoselelor pe aproape toată durata carierei sale.
1
22,855
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!