Mercedes a lansat noul EQS SUV, marele SUV electric al mărcii, care nu e la fel de avansat tehnologic ca şi conceptele

19 Aprilie 2022, 14:17
Ilie Toma
Mercedes a dezvăluit azi noul EQS SUV, care e cel mai mare SUV electric al mărcii, derivat din sedanul EQS. Şi pentru că atunci când a conceput noua nomenclatură a modelelor electrice n-a fost foarte inspirat, acum SUV-urile se numesc exact ca şi sedanurile, şi au expresia SUV lipită în denumire. Să revenim la noul model electric, însă, şi la tot ce e important de cunoscut despre el.
Astfel, noul model e construit pe platforma tehnică a lui EQS, dar are o înălţime totală cu 20 cm mai mare. Are o lungime totală de 5.13 metri, ceea ce-l califică în acelaşi segment ca şi SUV-ul cu propulsie tradiţională GLS. Mercedes aminteşte că sedanul EQS e deosebit de aerodinamic şi spune că s-a inspirat de la el pentru SUV-ul EQS SUV, dar nu spune direct coeficientul aerodinamic pe care a reuşit să-l obţină. Am reuşit să-l aflăm totuşi, căutând prin textul mărunt şi e excepţional de bun, de fapt, pentru un SUV — 0.20. Deci, credem că Mercedes ar trebui să pună mai mult accent pe el.
Suspensia e una sofisticată, ca şi la EQS, cu 4 braţe pe puntea faţă şi un multilink pe puntea spate, roţile spate fiind viratoare în dotare standard. Suspensia pneumatică e de asemenea standard.
Surprinzător, dar noul SUV electric de dimensiuni imense va avea şi tracţiune pe puntea spate. E greu de imaginat ce va putea face un asemenea SUV greu, cu roţi late şi cuplu mare de la electromotor, cu tracţiune doar pe puntea spate iarna, spre exemplu. Dar, acea versiune, numită EQS 450+, va livra 360 CP şi 568 Nm. Autonomia promisă în acest caz e de 536-660 km.
Mai există o versiune cu indicele 450, dar e cu tracţiune integrală şi fără plus. Are exact aceeaşi putere de 360 CP, dar la ea contribuie două electromotoare, pe fiecare din punţi, şi ele livrează şi 800 Nm împreună. Autonomia aici ar fi de 507-613 km.
Şi, în fine, există şi un EQS 580 4MATIC, care livrează 544 CP şi 858 Nm şi care declară exact aceeaşi autonomie. Dar există şi câteva probleme şi lucruri nespuse în tot amalgamul de informaţii, publicate azi de Mercedes-Benz.
Dacă acum câteva zile vedeam un concept frumos, care reuşise să atingă peste 1,000 km parcurşi cu un singur plin, datorită unei baterii cu densitate energetică excepţională, şi cu regim de operare de 900V, peste cea a lui Porsche Taycan sau Tesla, atunci modelul de top din viaţa reală, prezentat azi, are un voltaj de doar 396V, în jumătate faţă de actualul Taycan, iar densitatea energetică e departe de cea a conceptului, nefiind anunţată. Mai mult ca atât, bateria noului Mercedes EQS SUV se va putea încărca la prize fast charge cu o putere de numai 200 kW, iar asta e tehnologie de acum 2-3 ani. Azi, Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 sau Kia EV6 deja ating puteri de 340-350 kW, iar pentru Tesla 200 kW sunt cu multe pagini de istorie în urmă.
Se ţine deocamdată în secret şi greutatea bateriei şi a întregii maşini, anunţându-se doar că are 107.8 kWh capacitate. Dar, judecând după parametrii tehnici, e o baterie cu densitate energetică mult mai mică, identică celei de pe EQS, şi deci mai grea cu mult decât cea de pe concept. Iar asta înseamnă inevitabil că vom avea de-a face cu un model de vreo 3 tone la gol, ca împreună cu sarcina utilă să se încadreze exact sub limita de 3.5 tone, or, altfel, ar trebui permis de conducere de camion pentru aceste maşini în Europa. Consumul e de până la 23-24 kWh/100 km, în funcţie de versiuni, fapt care certifică presupunerile despre greutate. Departe de cele 8.7 kWh/100 km ale conceptului care mersese frumos acum câteva zile.
Fireşte, nu ne-am aşteptat ca tehnologia din concept să debuteze pe un model de serie la doar câteva zile distanţă. Dar ceea ce vedem aici e un model electric de top, care va fi prezent vreme bună înainte pe piaţă în gama Mercedes, deci aici cumva ar trebui să debuteze cele mai avansate tehnologii. Şi problema nu e doar discrepanţa mare între tehnologiile conceptuale pe care le are Mercedes şi cele pe care se zgârceşte să le pună în producţie, ci şi discrepanţa faţă de avansul tehnologic al unor mărci coreene fără pretenţii premium faţă de acest nou model de top al Mercedes.
Progresul se amână, cu alte cuvinte. Ceea ce vedem aici e un model bun în materie de lux şi confort, bun în materie de aerodinamică, dar nu e şi un model electric la fel de bun. Or, Mercedes pare să nu fi înţeles încă faptul că la lansarea unui model electric nou de top nu interesează pe nimeni să povesteşti pe două pagini cum cureţi aerul în habitaclu cu arome de smirnă şi eucalipt şi cum tot pretinzi că reinventezi ceva, venind cu un model inferior în parametri tehnici. La lansarea unui model electric, în vremurile noastre, trebuie să vii cu inginerie fascinantă, cu baterie superbă, cu cifre de eficienţă reale, cu putere, cu greutate minimă, cu tehnologie relevantă care să te facă să zici wow. Cum era acel concept, de exemplu. Iar faptul că acel concept există ne spune nouă că acolo, undeva, la Mercedes, există ingineri care pot face lucruri formidabile. Dar sunt tot ţinuţi să facă concepte, în timp ce la producţie stă cel cu abacul şi scoate costuri din ecuaţie, ca să iasă bine formula finală. Încă vreo două lansări ca asta şi Mercedes va pierde definitiv trenul celor care vor conta în noua epocă a electromobilităţii.
0
1,748
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!