O Lada 1500 pe suspensie pneumatică, cu plăcuţe Zhiguli, aparţine unui român pasionat de Dacia clasice din SUA

26 Iunie 2022, 20:05
Ilie Toma
Să vezi în New York o Lada 1500 cu plăcuţe ZHIGULI pe ea ar însemna aproape inevitabil să crezi că ea aparţine unor băieţi care au emigrat din Rusia prin anii 90 cu tot cu treningurile sportive, gecile de piele şi beretele obligatorii, şi s-au aciuat în anumite cartiere din oraşele estice ale SUA. Pentru cei ce nu cunosc, inscripţia „Zhiguli” e transliterarea occidentală a numelui Jiguli, aplicat modelelor Lada o perioadă. Dar istoria acestei Lada e mult mai nevinovată de atât şi, de fapt, proprietarul e un român cât se poate de paşnic, probabil cel mai mare pasionat de Dacia din toată SUA.
Lada 1500 e abia venită în SUA, de curând, după o procedură lungă de transport şi import din România. Da, din România, pentru că acolo a fost deţinută şi tot acolo a fost restaurată înainte de a-i atrage privirile lui Eduard Palaghiţă, proprietarul din SUA de azi. Cititorii mai fideli şi-ar putea aminti din alte articole de-ale noastre anterioare că Eduard mai deţine o Dacia 1300 oranj superbă, mai nou şi o Dacia pick-up, un Aro cu o istoie specială, ba chiar şi o Dacia 1300 Martini, şi tot el e cumva rolul de de guru al pasionaţilor de maşini româneşti în SUA, ajutându-i pe alţii cu sfaturi în proceduri de import şi adunându-i periodic la întâlniri de pasionaţi. Eduard mai are şi o companie ce furnizează maşini pentru pelicule cinematografice, iar Daciile şi Aro-urile sale au apărut deja în pelicule renumite. Ei bine, mai mult timp în urmă Eduard ne destăinuise şi faptul că aşteaptă o Lada 1500 să-i ajungă în colecţie.
Foto: Lada 1500, în perioada când se afla în România

Maşina e fabricată în 1977 şi în România a aparţinut până de curând lui Anghel Voinea, un pasionat de modele Lada din Lehliu Gară, Călăraşi, şi totodată un om priceput în construcţia lor. Anume în mâinile lui Anghel această maşină s-a transformat dintr-una veche, cu caroserie afectată de rugină, într-una restaurată autentică, în care s-a căutat fiecare far original, fiecare capac.
Nu e unica Lada, care a trecut prin mâinile lui Anghel şi nici singura maşină clasică, deci. Una din cele mai notabile Lada e una numită mai des drept 2102, care e versiunea break a lui Lada 2101.
Ei bine, aşa cum spuneam, Anghel a făcut restaurarea ca la carte a acestei lada 1500 albastre, de care vorbim azi. Restaurarea a fost terminată în 2019, iar după o perioadă de exploatare, în 2021, Anghel a decis să-şi scoată bijuteria la vânzare. Maşina cu numere de călăraşi i-a atras privirea lui Eduard Palaghiţă, din SUA. A fost dragoste la prima vedere pentru Eduard, iar după ceva timp au şi bătut palma online cu Anghel, iar maşina a început a fi pregătită pentru lungul drum spre SUA.
Când a ajuns în SUA maşina, Eduard a vrut să o împrospăteze şi să-i dea o notă distinctă de personalitate, fără a-i ştirbi autenticitatea. Pe portbagaj era fixată o valiză, care a fost dată jos, iar portbagajul a fost vopsit încă odată. S-a vopsit şi plafonul, şi aripa, s-a făcut şi sablare umedă la toată maşina.
Jantele au fost vopsite în culoarea maşinii, iar pe anvelope s-a pus perete alb de cauciuc, pentru a-i conferi maşinii eleganţa clasică.
Habitaclul e într-o stare superbă, întreaga planşă de bord e originală. Motorul e de asemenea original. Dar Eduard şi-a dorit o mică abatere de la original, ca un condiment într-o reţetă, care poartă semnătura unui bucătar.
A decis să instaleze suspensie pneumatică, pentru a putea coborî garda la sol. A căutat de unde ar putea cumpăra un kit pentru o Lada 1500, sau eventual pentru un Fiat 124, cu care acest model împărţea platforma tehnică. A găsit unul la un magazin din Moscova, încă înainte de startul războiul din Ucraina şi a sancţiunilor aplicare în Rusiei. Azi n-ar mai putea importa acelaşi kit în SUA.
Odată venit în SUA, Eduard a trebuit să caute mecanici pregătiţi să se apuce de muncă la o Lada. I-a găsit în service-ul unde-şi face mentenanţa la Jeep-ul SRT pe care-l deţine. E un service specializat în Jeep-uri, însă, pentru că Eduard le e un client fidel, aceştia au acceptat provocarea de a lucra la o Lada.
Aşa că ei au fost cei care au instalat totul pe suspensia Ladei, inclusiv întreg sistemul pneumatic.
Iar în rezultat, această Lada 1500 nu atrage privirile doar prin plăcuţele de înmatriculare, ci şi prin poziţia sa coborâtă pe carosabil.
Iar recent, Eduard a fost cu această Lada la un eveniment din SUA, unde au participat 1.700 de maşini clasice. La final au fost alese Top 10 maşini prezente acolo. Iar această Lada a ajuns printre cele 10!
0
8,920
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!