Un grup de studenţi din Olanda au creat o maşină electrică, ce poate capta CO2 din atmosferă, dar cantităţile sunt modeste

19 Septembrie 2022, 11:01
Ilie Toma
Misiunea maşinilor electrice este să reducă sau să excludă total emisiile de CO2 din energia folosită pentru propulsie, iar gradul realist de reducere depinde şi de modul de creare a electricităţii puse în baterii. Un grup de 35 de studenţi de la Universitatea Tehnică din Eindhoven, însă, a mers şi mai departe de atât şi au creat un automobil electric, ce poate capta dioxidul de carbon din atmosferă în timp maşina rulează pe drumuri.
Aceştia au numit maşina creată ZEM, de la Zero Emission Mobility, iar pe partea de propulsie, lucrurile sunt relativ obişnuite în raport cu maşinile electrice din prezent — energie stocată în baterii, trimisă unui motor electric ce pune în mişcare roţile. Captarea de CO2 are loc printr-un filtru special, capabil să capteze o parte din particulele de CO2 din aerul care trece prin el. Tehnologia filtrului nu e invenţia tinerilor, pentru că în lume există asemenea fabrici de scară mare, care realizează acest lucru, doar că ele consumă energie pentru a forţa o cantitate mai mare de aer să circule prin filtre, pentru a spori randamentul. În cazul maşinii create de studenţii din Olanda, aerul va trece în mod firesc prin filtru, odată cu mişcarea maşinii, fără a consuma energie adiţională.
Dar cantitatea de CO2 captată de acest automobil electric este una modestă, dacă nu chiar infimă. Echipa de studenţi estimează că la fiecare 10.000 km parcurşi de maşină, filtrul va capta 1 kg de CO2. Pentru comparaţie, o asemenea cantitate de CO2 e emisă de o maşină cu motor cu ardere internă dintre cele mai eficiente pe o distanţă de doar 10 km parcurşi, iar maşinile mai de demult, cu emisii mai mari, o pot emite în 3-5 km parcurşi. Deci, electromobilul cu acest filtru trebuie să parcurgă 10.000 km pentru a capta CO-ul emis în 5-10 km de maşinile cu ardere internă!
Studenţii spun, însă, că maşina de acum e mai degrabă o demonstraţie a unui concept care poate funcţiona şi care ar putea fi pus la scară mai mare, iar ei planifică să patenteze filtrul lor. Ei spun că zece maşini de-ale lor, chiar şi la capacităţile actuale, ar putea echivala CO2-ul absorbit de un copac. Într-adevăr, un copac absoarbe în mediu 25 kg de CO2 anual, aşa că cele 10 maşini electrice s-ar putea apropia de eficienta unui copac doar dacă ar circula fiecare minim 10-12 mii km pe an, în timp ce copacul staţionează în mod natural pe tot parcursul anului. Şi apoi, nu e clar cât CO2 ar emite procesul de fabricare a filtrului, or la asemenea capacitate mică de captare, acest parametru e foarte important, nemaivorbind de energia electrică necesară pentru parcurgerea unor distanţe atât de mari, chiar dacă funcţia de captare CO2 e văzută ca una auxiliară a acestei maşini. Însă, fiind vorba de o iniţiativă a unor studenţi, ideea e admirabilă şi ea poate oricând evolua în tehnologii cu impact mult mai mare.
0
1,961
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!