China extinde testarea pe drumurile publice a camioanelor conduse autonom, în grupuri a câte 3, cu o tehnologie americană

24 Noiembrie 2023, 13:01
Redacţia PiataAuto.md
În ultimele luni China a autorizat cel puţin 4 companii pentru testarea pe drumurile publice a camioanelor conduse autonom, devenind astfel ţara cu cele mai multe asemenea teste autorizate. Iar testele sunt făcute nu doar de companii chinezeşti, ci de jucători internaţionali, care sunt stimulaţi să vină în China pentru a face aceste teste şi a dezvolta mai repede tehnologiile acolo, pentru ca atunci când acestea vor fi definitivate tot în China să apară şi primele camioane care nu mai au nevoie de şoferi. Acum şi o companie americană, Pony AI, a primit o asemenea autorizaţie, iar ea va opera teste în grupuri de câte 3 camioane, pretinzând că acest trio are performanţe mult mai bune decât un singur camion autonom.
Compania americană a fost fondată 7 ani în urmă şi are deja experienţe cu teste lungi cu taxiuri conduse autonom. O parte din acele taxiuri au fost dezvoltate inclusiv în China, unde compania a obţinut anterior licenţe pentru testări pe drumuri publice. Între timp, un fond de investiţii din Arabia Saudită a investit masiv în această companie, iar ea şi-a îndreptat atenţia şi spre segmentul camioanelor.
Noile teste din China vor avea loc în regiunea oraşului Guangzhuou, şi vor implica rute lungi, în toate condiţiile climaterice posibile, inclusiv ceaţă, ploi sau alte condiţii dificile. Ceea ce e foarte diferit la testele de acum ale celor de la Pony AI este formula de „1+N” cum o numesc ei, în care trei sau mai multe camioane sunt sincronizate între ele, practic, chiar dacă nu sunt conectate mecanic în niciun fel.
Asta înseamnă efectiv că primul camion din formaţie va scana drumul din faţa sa şi toate împrejurimile, iar celelalte două sau eventual mai multe se vor baza pe datele primului camion în reacţiile lor. Astfel, dacă primul camion identifică un motiv de a încetini, toate trei camioanele vor încetini simultan, păstrând aceeaşi distanţă între ele, şi nu va trebui ca al doilea camion să vadă primul încetinind şi să ia o decizie independentă de a frâna, iar al treilea să vadă că al doilea încetineşte şi să facă acelaşi lucru. Practic, orice vede primul camion va fi transmis în timp real şi celorlalte două camioane, iar ele vor reacţiona sincronizat, fără a risca să aibă reacţii întârziate, iar inginerii de la Pony AI spun că astfel siguranţa în trafic creşte considerabil.
Ei mai spun că, teoretic, pot exista şi formaţii de până la 5 camioane în grup, care să fie sincronizate între ele. Iar astfel camioanele fără şofer ale viitorului vor putea circula în grupuri, şi teoretic se vor putea sincroniza între ele chiar şi temporar, atât timp cât circulă pe acelaşi segment de drum. Iar acele camioane ale viitorului nu vor mai avea nevoie să respecte programe stricte la numărul de ore de muncă şi vor opri doar ca să-şi reîncarce bateriile cu energie.
Cei de la Pony AI au desfăşurat câteva luni în urmă un prim test de distanţă lungă cu un singur camion autonom dezvoltat de ei în SUA, iar acel camion a putut conduce 6 ore în continuu fără ca sistemul de condus autonom să fie decuplat măcar o singură dată, deci descurcându-se cu absolut toate situaţiile din trafic timp de 6 ore. În acel test exista un şofer în cabină, care urmărea totul şi era gata să intervină. În testele din China, cel mai probabil, va exista un sigur şofer de veghe pentru toate 3 camioane din drum, odată ce acestea sunt sincronizate în reacţii.
0
3,541
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!