Londra a primit primele ambulanţe electrice, care vor interveni la apelurile de urgenţă, dar autonomia acestora nu e prea generoasă

16 Ianuarie 2024, 16:05
Redacţia PiataAuto.md
Se pare că mai asistăm la un nou capitol în popularizarea propulsiei electrice. Dacă maşinile de poliţie electrice au devenit deja foarte răspândite, iar despre camioane electrice de pompieri am început a discuta tot mai des pe baza primelor exemple, acum serviciul de sănătate publică din Marea Britanie anunţă că a achiziţionat şi primele ambulanţe electrice, care vor interveni direct la apelurile de urgenţă, ajutând pacienţii în timp ce nu mai generează emisii. Autonomia acestora, însă, nu e tocmai generoasă, mai ales dacă luăm în calcul şi ritmul de condus intens al unei ambulanţe.
Noile ambulanţe sunt 12 la număr şi sunt derivate din modelul electric Ford e-Transit, produs de Ford. Nu sunt primele maşini electrice din dotarea sistemului de sănătate publică al Marii Britanii, acolo mai existând alte 42 de Mustang-ul Mach-E, dar şi alte vehicule, însă sunt primele care nu vor avea rol de vehicul de asistenţă suplimentară, ci vor merge direct în intervenţiile la apelurile de urgenţă.
Foto: Ambulanţă electrică anterioară, folosită în misiuni auxliare

Ambulanţele au fost, aşadar, modificate amplu pentru ca tot utilajul medical de la bord să poată fi funcţional, mai ales că aceste ambulanţe pot interveni deja în cazul foarte dificile, când viaţa pacientului poate necesita acţiuni imediate pentru a fi salvată.
Autorităţile britanice din sănătate nu menţionează că ar fi instalat o baterie mai mare pe aceste ambulanţe, faţă de una de stoc, sau cel puţin baterii auxiliare, iar la cât pot consuma utilajele medicale de la bord, asta ar fi unul din lucrurile esenţiale. Totuşi, aceştia menţionează că ei au calculat că energia din baterii va ajunge pentru o tură tipică de 12 ore.
Am vrut să vedem, deci, ce autonomie are un asemenea Ford e-Transit de stoc, pentru a ne imagina cât ar putea ea fi în condiţiile unui vehicul mult mai pătrăţos şi mai greu de ambulanţă, cu toate consumabilele auxiliare la bord. Ei bine, versiunea cu acoperiş înalt a lui e-Transit promite în SUA, de exemplu, o autonomie de doar 108 mile, adică circa 174 km. De aici, dacă ne gândim că o ambulanţă e mai grea cu minim o tonă, şi mai e şi mai puţin aerodinamică, deja putem reduce autonomia cu vreo 30% şi ajungem la vreo 120 km.
Pe lângă asta, dacă ne gândim că şi utilajul medical va consuma electricitate, şi şoferul ambulanţei inevitabil o va apăsa mai tare acceleraţia pentru a ajunge repede la pacienţi, putem să mai tăiem minim 50% din autonomia rămasă, ajungând pe la vreo 60 km realişti. Poate 70-80 în cazul turelor mai lejere, dar mai trebuie să luăm în că aceste maşini încep a da alerte de baterie de nivel scăzut al bateriei la un moment dat, iar un şofer de ambulanţă n-ar trebui niciodată distras cu asemenea alerte, ca să fie nevoit să aleagă dintre a apăsa mai slab acceleraţia şi a rămâne undeva blocat.
Chiar dacă multe din vehiculele electrice sunt soluţii bune şi admirabile, venind cu inginerie profund gândită, în acest caz, fără o baterie mult mai mare, aceste ambulanţe par a fi sortite eşecului, sau cel puţin pare că vor fi extrem de ineficiente în operare, dacă e să ne gândim la timpul în care sunt gata de intervenţie. Multora ne place electromobilitatea, dar nu chiar tot ce zboară se mănâncă, fără adaptări profunde şi corecte, or, în unele industrii un vehiculele electrice nu pot fi puse pur şi simplu la treabă fără a ţine cont de specificul acelui domeniu şi mizând că o ambulanţă va merge la fel de lent ca o dubiţă care livrează pachete de pe Amazon.
0
2,266
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!