Norvegia a marcat un nou record, ajungând ca peste 82% din maşinile noi vândute să fie electrice, iar cele diesel şi pe benzină nu adună nici 5% împreună
4 Ianuarie 2024, 13:24 Redacţia PiataAuto.md
Norvegia a marcat un nou record în calea sa de a deveni ţara maşinilor electrice, ajungând ca în anul 2023, la statistica întregului an, 82,4% din maşinile noi vândute în ţară să fie electrice cu baterii! Mai mult ca atât, maşinile cu motorizări diesel sau benzină, care nu sunt parte a unor sisteme hibride, nu adună nici măcar 5% împreună!
Dacă în anul 2022 un record de proporţii similare în vânzări ale maşinilor electrice se înregistrase în noiembrie, cu 81,6% revenind electricelor, în timp ce la nivelul întregului an 2022 cota electricelor era de 79,3%, în anul 2023 această proporţie a devenit normalitate generată şi a şi crescut, ajungând la 82,4% pe media întregului an! Astfel, doar în Norvegia, o ţară cu 5,4 milioane de locuitori, au fost vândute 104.588 maşini electrice în anul 2023.
Cota maşinilor diesel vândute în Norvegia în 2023 a fost de 2,5%, iar cea a maşinilor pe benzină de 1,2%! Deci, împreună, maşinile diesel şi pe benzină, neelectrificate, au adunat 3,7% din vânzări!
Restul vânzărilor le revin maşinilor hibride şi plug-in hibride. Cele hibride, fără încărcare de la priză, au cuantificat 5,9% din vânzări, iar cele plug-in hibride cu încărcare la priză, care pot rula cele puţin câteva zeci de kilometri în regim pur electric, au cuantificat 8,0% din vânzări.
Vânzările totale de maşini noi, însă, au scăzut în 2023 în Norvegia cu tocmai 27,2%, sau cu 47.000 maşini. Motivul principal, însă, se ascunde în instituirea de la 1 ianuarie 2023 a TVA-ului pentru maşini electrice şi a taxei per kilogram, fapt care, fiind anunţat anterior public, a generat o accelerare şi o creştere a vânzărilor la sfârşitul anului 2022, în tendinţa de a reuşi achiziţia până la creşterile de taxe.
Cel mai popular model în Norvegia în 2023 a fost Tesla Model Y, urmat de VW ID.4, Skoda Enyaq şi, paradoxal, modelul electric foarte criticat al celor de la Toyota, bZ4X. Volvo XC40 vine abia pe locul 5. Diferenţa dintre Tesla Model Y şi restul modelelor e foarte mare, însă, or, modelul Tesla a fost vândut în 23.088 exemplare, ceea ce înseamnă 18,2% cotă de piaţă, în timp ce următorul clasat, VW ID.4, a adunat doar 6.614 exemplare vândute.
Cota totală de vânzări pentru Tesla în Norvegia ajunge la 20% din piaţă, cu 25,4 mii de maşini vândute, în creştere cu peste 4 mii maşini faţă de 2022. În acelaşi timp, concurentul chinezesc de la BYD şi-a redus în jumătate vânzările, de la 2,6 mii la 1,3 mii, semn că modelele acestei mărci nu prea reuşesc să încânte norvegienii.
Foto: Model BYD în iarnă norvegiană
Un mare semnal de alarmă se poate identifica printre producătorii tradiţionali, inclusiv cei premium, care se bucurau întotdeauna de popularitate şi profitau de bunăstarea clienţilor din Norvegia. În tendinţele de electrificare aceştia pierd teren în mod vizibil şi grav — Mercedes şi-a redus vânzările mai mult decât de două ori, de la 10,5 mii la 5,1 mii, Audi a scăzut în mod similar, de la 10,3 mii la 4,7 mii, BMW şi-a redus cifrele şi mai mult, de la 14,0 mii la 6,0 mii, iar VW de la 20,2 mii la 13,7 mii. Chiar şi Hyundai, care are modele electrice populare în gamă, a scăzut, de la 9 mi la 5,4 mii, dar aici situaţia e legată şi de renunţarea voluntară în a vinde alte modele decât cele pur electrice. Paradoxal, dar Toyota n-a scăzut, ba chiar şi-a crescut uşor vânzările, luând majoritatea cotelor hibride şi având cifre bune şi pentru bZ4X.
Aşadar, tabloul e deosebit de interesant, întrucât Norvegia reprezintă acum practic o extrapolare a ceea ce am putea vedea la nivelul continentului european peste câţiva ani. Şi faptul că producătorii tradiţionali, în special cei germani, care erau întotdeauna apreciaţi în Norvegia, au ajuns acum să-şi reducă de 2-3 ori vânzările într-un singur an, ar trebuie să servească drept al sutălea semnal de alarmă pentru aceştia în a-şi regândi strategiile, or, aceştia riscă să devină irelevanţi în câţiva ani, oricât de faimoasă ar fi istoria lor şi notorietatea de până acum.
Foto: Benzinărie transformată în staţie de încărcare a maşinilor electrice în Norvegia