Germania anulează subvenţiile pentru camioanele electrice, la fel cum a făcut-o anterior şi pentru autoturisme, fiind prognozată o scădere în vânzări

21 Februarie 2024, 13:09
Redacţia PiataAuto.md
În a doua jumătate a anului trecut, Germania a anulat programul de subvenţionare a autoturismelor electrice, fapt care a dus la scăderea vânzărilor pentru aceste maşini în această ţară. Decizia era motivată pe de o parte de maturizarea pieţei, iar pe de altă parte de dorinţa de nu mai cheltui atât de mulţi bani publici pentru aceste programe. Acum, însă, Germania anulează şi subvenţiile pentru camioanele şi autobuzele electrice, o piaţă care se află la o etapă mult mai puţin dezvoltată, iar asta înseamnă că şi şocul pe care-l va suferi piaţa e prognozat a fi mai mare.
Unele camioane electrice între dublu şi triplu faţă de un camion comparabil diesel, spre exemplu. Mercedes eActros600, spre exemplu, costă circa 330-340 mii euro la preţul său nesubvenţionat, ceea ce ar fi de 2,5 ori mai mult decât un Mercedes Actros diesel cu putere şi echipări aropiate.
Foto: Noul Mercedes eActros 600, camion electric lansat în luna octombrie 2023

Deci, fără o subvenţionare, e greu de imaginat că foarte mulţi transportatori vor alege să cumpere un camion electric de 2,5 ori mai scump decât unul diesel, mai ales că şi costul electricităţii necesare per kilometru e mai mare decât dieselul adeseori sau e foarte apropiat, dacă vorbim de călătorii de distanţe lungi, când camionul trebuie încărcat la staţii fast charge, pe autostrăzi. Se poate economisi doar dacă un camion încarcă la sediul companiei, cu preţ de reţea al electricităţii, fără adăugarea profitului celor ce deţin reţelele de încărcare de pe autostrăzi. Însă un camion de distanţe lungi nu poate fi încărcat doar la sediul companiei, pentru că altfel n-ar mai avea nicio utilitate la distanţe lungi.
Foto: Camion electric Volvo FH Electric, dintr-o experienţă de distanţă lungă din Elveţia în Spania, relatată la începutul anului trecut, care a arătat că preţul energiei plătite pe traseu a fost mai mare decât ar fi costat dieselul

Germania a decis, însă, să nu mai subvenţioneze camioanele şi autobuzele ecologice, aici fiind incluse atât cele cu propulsie electrică, cât şi cele pe hidrogen. Acest program de subvenţii din Germania, care a fost inaugurat în 2021, a finanţat un număr de 41 camioane electrice şi 50 pe hidrogen în 2021, apoi încă 962 camioane electrice şi altele 167 pe hidrogen în anul 2022, iar în 2023 cifra a bătut un nou record, ajungând la 6.756 camioane electrice şi 358 pe hidrogen.
Ca să înţelegem cât de mari sunt aceste cifre, în anul 2022, spre exemplu, producătorul Volvo, cu cele mai multe modele de camioane electrice, a vândut 4.300 de camioane cu baterii în toată lumea pe parcursul anului. Deci, dacă Germania a subvenţionat în 2033 peste 7.000 de camioane electrice şi pe hidrogen, de toate mărcile şi categoriile de mărime, cifra e foarte importantă chiar şi pentru cota globală de vânzări a acestor vehicule cu propulsie electrică şi pe hidrogen. Iar dacă acum dispar subvenţiile pentru tocmai 7.000 de exemplare, sau poate şi mai mult dacă ar fi existat o creştere a cererii, atunci piaţa va avea de suferit cu siguranţă în direcţia scăderii vânzărilor.
Germania va achita subvenţiile, însă, pentru solicitanţii care au fost aprobaţi până la momentul acestei decizii şi încă n-au reuşit să-şi perfecteze achiziţiile. Deci, dosarele acceptate anterior vor fi onorate până la final, însă altele noi nu mai sunt acceptate.
Odată cu anularea acestui program, vor fi tăiate şi fondurile care erau disponibile pentru unii producători şi start-up-uri ce elaborau dezvoltări de baterii pentru aceste vehicule. Iar asta înseamnă şi o relativă stagnare pentru industrie şi o reducere a competitivităţii ei în faţa producătorilor din alte părţi ale lumii.
Desigur, piaţa ar putea reacţiona şi într-un mod diferit, inclusiv producătorii ar mai putea reduce din preţ dacă mai au spaţii de manevră, pentru că practica de până acum a arătat că atunci când există subvenţii mari pentru achiziţie, şi preţurile sunt adeseori umflate peste cifrele corecte, mizându-se că prin subvenţii cererea va fi oricum stimulată. Următoarele luni din Germania vor arăta care va fi evoluţia cererii, însă îngrijorările sunt cu siguranţă justificate.
1
977
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!