Ziua 5 în BMW Eleganza Grand Tour: maşinile şi motocicletele ajung prin cele mai izolate şi fascinante locuri din Alpi! (VIDEO)
25 Mai 2018, 08:25
Ştiam că cea de-a 5-a zi din BMW Eleganza Grand Tour urma să fie ziua
cu cea mai mare distanţă parcursă şi cu un traseu pestriţat cu de toate, dar socoteala de acasă nu s-a potrivit cu
cea de la piaţă de această dată şi am ajuns în cu totul alt loc decât ne-am propus.
Dimineaţa începea în minunatul Molveno din Italia, pe malul lacului cu acelaşi nume, cu nişte raze de soare care-l scăldau prin reflecţiile aerului umidificat, dar cald, al dimineţii de mai. Lacul Molveno, de altfel, e adeseori numit drept „cel mai frumos lac al Italiei”, iar noi tindem să fim de acord întru totul cu acest titlul şi vă
recomandăm cu mare căldură să vizitaţi acest orăşel tihnit, cel puţin
pentru câteva zile. Apropo, lacul e şi unul din cele mai adânci, având o adâncime de peste 120 metri!
Am avut norocul să fim cazaţi într-un hotel foarte aproape de acest minunat lac, cu geamuri ce dădeau spre minunăţia acestor privelişti. Să te trezeşti dimineaţa, să ieşi la balcon savurând aerului curat şi priveliştea
magnifică, e o senzaţie ce-ţi dă forţă şi inspiraţie în cantităţi uriaşe.

De la balcon se vedeau şi cele 3 BMW-uri Seria 6 Gran Turimso parcate jos, dar şi bijuteriile de motociclete din
această expediţie – R 1200 GS şi R nineT. Erau pregătite să fie puse azi la treabă pe cel mai lung traseu al călătoriei, aşa cum vă spuneam mai sus, un traseu ce se apropia de 300 km.
Odată porniţi, n-a durat mult până să ajungem în alte peisaje magnifice pentru condus. Ne pomenisem pe Paso del Tonale, un pas montan nu
prea înalt, dar extrem de frumos prin formele sale de relief şi peisajele din jur, iar variaţia acestor piesaje diferă semnificativ de la un kilometru la altul.
Tot pe aici, într-un din localităţile de la altitudine de vârf, am alimentat şi toate automobilele şi motocicletele expediţionale. Nu ne întrebaţi cât de
mult carburant consumă, pentru că ritmul montan al expediţiei le determină acestor vehicule medii sporite, dar şi pentru că atât BMW Eleganza Grand
Tour, cât şi maşinile ce participă în ea, sunt despre cu totul altceva. Şi acel ceva înseamnă în primul rând simţuri şi senzaţii pe care le primeşti de la
maşină şi motociclete. Cert e doar faptul că motocicletele trebuiesc alimentate mult mai des, pentru că au rezervoare mici, de 18 şi 20 litri volum.
Ne-am pornit din nou motoarele noastre de 3.0 litri bucata, sau 1,170 cm cubi în cazul motocicletelor, am format din nou coloana, şi am revenit la savurarea pasului Tonale. Conduceam dinamic, folosind din nou regimul
Adaptive , care ajustează reacţiile
încontinuu, în timp real, cum e mai
bine, iar BMW Seria 6 Grand
Turismo se simte excelent în acest
regim atunci când vrei să conduci
într-un tempou accelerat, dar fără
extremităţile unui regim sportiv pur-sânge.

Apropo, şi BMW R 1200 GS are suspensie adaptivă automată, care-şi ajustează reacţiile în funcţie de
încărcătură şi drumul pe care circulă. Aşadar, confortul oferit de această motocicletă e comparabil cu al unei Serii 7 sau chiar X5 din lumea maşinilor, cu o universalitate uimitoare.
Numai BMW R nineT vine cu filosofie puritană fără absolut, lipsit total de asemenea artificii, dar focusat întru totul spre esenţă mecanică şi stil vintage. Ah, de fiecare dată când îmi
nimereşte în faţa ochilor, motocicleta asta îmi fugă lung privirea!

Tot continuând condusul savuros, am ajuns peste ceva timp în localitatea
Tirano, urmând să ne îndreptăm spre Bormio. De fapt, ar fi trebuit să ajungem la Bormio pe un traseu mai scurt, un nou pas montan,
dar BMW-urile nu ne-au permis să
trasăm ruta pe acolo,
informându-ne că acel drum e
închis.
Când am ajuns la Bormio, entuziasmul nostru era tot mai înălţător, în aşteptarea unui mare moment al zilei: urma traversarea pasului Stelvio. De
fapt, nu aveam nevoie să ajungem undeva după Stelvio, ci să-l trasăm într-o direcţie şi apoi în cealaltă, de plăcere, după care să revenim la Bormio şi să ne continuăm drumul spre vest.
Ca să ne pregătim şi mai bine, am alimentat din nou motocicletele, iar Dan, camaradul nostru motociclist, ne-a sugerat să le şi spălăm pe toate, să fim pregătiţi e un asemenea moment
important. Ne-am uitat la ceas şi ne-am zis s-o facem. Mai ales că pe aici până şi spălătoria poate fi uşor plătită cu un card bancar Mastercard. Asta ne place nouă mult – indiferent de cât de mică
ar fi suma, putem plăti şi în ţară şi peste hotare, fără nici un comision. Aşa că peste vreo 30 de minute toată caravana expediţională strălucea de curăţenie.
Am apucat-o pe drumul potrivit şi în câteva minute eram deja, tehnic vorbind pe pasul Stelvio, deşi maşina n-a vrut nici aici să traseze ruta pe pas, tot sugerându-ne ocolişuri de sute de
kilometri, dar acceptând într-un final ruta noastră. Şi uite că acum, fiind pe Stelvio, începuserăm să ne bucurăm de marea degustare de plăcere absolută ce va urma.
Doar că bucuria nu ne-a fost lungă. Peste câteva serpentine am descoperit amărâţi că pasul Stelvio e închis, deşi în calendar era 24 mai. Nu ştiam
sigur care e motivul, dar conta cu adevărat doar faptul că multaşteptatul nostru Stelvio e închis şi cu asta basta! Anatolie, camaradul nostru geograf
şi enciclopedic, ne-a propus să mergem pe un traseu de munte relativ apropiat, ca alternativă. Traseul de alternativă ducea spre lacul Cancano.
Am revenit pe nişte
străduţe din Bormio,
pentru ca să ne îndreptăm
mai apoi în direcţia ţintită,
dar aici dădusem de nişte
drumuri foarte înguste, mai
ales pentru o maşină atât de
lată şi mare ca BMW Seria 6
Gran Turismo. Strada devenise
la un moment dat atât de îngustă,
încât maşina n-ar fi trecut cu
siguranţă printre zidurile ei. O
maşină prea lată pentru stăzile
italiene... Aşa că a trebuit să facem
cale intoarsă vreo 300 metri şi să
găsim o rută ocolitoare.
Am găsit-o cu câteva sute de metri mai înainte şi de aici încolo, dar drumurile tot înguste au rămas, într-atât de înguste, încât la un moment dat, am avut două viraje în formă de Z şi, ca
să putem să le abordăm, am mers pe segmentul de mijloc în marşarier cu maşinile. Da, BMW Seria 6 GT e o maşină foarte generoasă în dimensiuni!
Am apucat-o ulterior spre Lago di Cancano, ajungând într-unul din cele mai izolate colţuri ale munţilor Alpi. Un pas montan îngust şi construit de demult ne impunea să urcăm brusc
în sus, pe un drum aproape în totalitate necirculat, dar atât de diabolic încreţit
cu serpentine, încât părea că cineva a haşurat harta sistemului de navigare.
Pasul ăsta poartă, de fapt, denumirea de Passo Torre Fraele şi a fost construit cu peste 500 de ani în urmă, într-atât de vechi e! În perioada Evului Mediu era botezat şi
drept „drumul sării şi a vinului”, conectând aceste regiuni cu Elveţia. Prima atestare documentară datează 1481, din schiţa construcţiei sale, urmată de o menţionare
din anul 1516, unde se
specifica perceperea unei taxe
de 12 dinari pentru fiecare
încărcătură
transportată.
Noi am savurat serpentinele astea înguste, fără mari protecţii şi neobişnuit de ascuţite şi repetitive. La fiecare nou „etaj” şi viraj, trebuia să întoarcem roţile la maxim pentru a lua curbele – prin urmare, nu putea fi vorba de
viteză. Motocicliştilor, însă, le era mult mai uşor, aşa că n-au ezitat din nou să zâmbească sugestiv cu aluzie la dilema acestei expediţii – care vehicule sunt mai plăcute în asemenea
călătorii GT, maşinile sau motocicletele.

Într-un final, acolo sus, am ajuns şi la lacul Cancano, traversând un dig
ruriaş. E o construcţie magnifică şi fascinantă din punct de vedere a ingineriei, dar şi cu o istorie trisă în spate, când ruperea unei bucăţi de munte a provocat o evărsare masivă
de apă, făcând una cu pământul localităţile din aval.

Împrejurimile de aici ne-au arătat şi o zonă cu traseu de prundiş, iar BMW R 1200 GS s-a simţit imediat în apele sale, aşa cum un SUV se simte bine în offroad. Iar astfel, Bodgan
şi R 1200 GS, condus de el,
au făcut o mică demonstraţie
de enduro pe aici, spre
deliciul celorlalţi aventurieri.
Deci, BMW R 1200 GS e o
motocicletă uimitor de universală, făcând faţă chiar şi unor asemenea trasee.
Apusul nu era departe, aşa că de aici am apucat-o direct spre Livigno, oraşul în care urma să înnoptăm. E un oraş izolat între munţi, dintr-o regiune autonomă cu statut special, iar de
îndată ce intri, observi preţul la jumătate la carburant, în comparaţie cu Italia din afara regiunii. Aici ne-a întâmpinat un hotel plăcut, am parcat toate cele 5 bijuterii BMW şi am mers
să ne detalizăm planurile pentru următoarea zi, cea de 25 mai, în care urmează să ajungem seara târziu la superbul Concorso d’Eleganza la Villa de Este.
Dar până a ajunge acolo, mai avem trasee superbe de explorat, de această dată şi din Elveţia, iar seara de astăzi
va însemna pentru noi să ajungem pe malul Lacului Como, să asistăm la prefaţările exclusive din seara de
dinaintea Concorso d’Eleganza şi
să vi le relatăm în direct! Fiţi alături
de noi!
Şi n-am putea încheia această
relatare fără a vă îndemna să
vedeţi filmul celei de-a 5-a zile şi să vă salvaţi harta gândită iniţial pentru această zi, ţinând cont şi
de abaterile de la ea, menţionate mai sus! Călătoriţi frumos! Călătoriţi GT!

Și, cel mai important, toate modelele expediționale - atât BMW Seria 6
Grand Turismo, cât și BMW R1200 GS sau BMW R nineT - pot fi văzute pe viu în showroom-ul partenerilor noștri de la BMW Moldova, situat pe str. Bucuriei 18a, în Chișinău!
PiataAuto.mdIlie Toma
0
4,560
GALERIE FOTO (79 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!